Sökning: "Förskollärares förhållningssätt till matematik i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Förskollärares förhållningssätt till matematik i förskolan.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt om barns matematiska inlärningsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madna Taraghi Talab; [2023]
    Nyckelord :matematik; undervisning; förskollärares ansvar; samspel; förhållningssätt; lärmiljö; kunskap;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares beskrivningar kring hur pedagoger arbetar för att främja barnens matematikutveckling. Studien utgår från Lev Vygotskijs sociokulturella teori, där utveckling och lärande i socialt samspel är centralt, samt Bishops sex matematiska aktiviteter som teoretisk analysram. LÄS MER

  2. 2. Matematik på förskolan : Matematikundervisning i barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Shanaz Said; Sihem Semouk; [2022]
    Nyckelord :förskola; undervisning; matematik; lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Matematik är en viktig del i förskolans värld för att få en bra grund i skolan och i vårt samhälle speciellt med tanke på att matematik hela tiden finns runt omkring oss och används i många olika sammanhang. Det som krävs är att förskollärare ska synliggöra och tydliggöra matematiken på olika sätt för att locka barnens intresse i vardagliga situationer. LÄS MER

  3. 3. ”Det handlar om mig, oss pedagoger, vårt förhållningssätt” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av sitt förhållningssätt till matematikundervisning samt hur de kan utmana barns matematiserande i förskolan

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Blom; Alexandra Hagenfjärd; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; matematiserande; matematik; förhållningssätt; förskola; förskollärare; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sitt förhållningssätt till matematikundervisning samt hur förskollärare kan utmana barns matematiserande i förskolan. Genom en kvalitativ metod genomfördes semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Ett, två, tre… vad blir det? : En studie om förskollärares förhållningssätt och barns kunskaper kring taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Louise Petrescu; Mikaela Häggbom; [2022]
    Nyckelord :Taluppfattning; förskollärare; kvalitativa intervjuer; Give-a-number-uppdrag med barn; fenomenografi; number-knower-levels;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares förhållningssätt kring taluppfattning samt barns förståelse för kardinaltalsprincipen. Delstudie 1 genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna-Carin Abrahamsson; Annsofie Nylander; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; förskollärares ansvar; samspel; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om att undersöka hur förskollärare förhåller sig till den planerade matematikundervisningen i förskolan. Tidigare forskning av Catucci (2021, s. LÄS MER