Sökning: "Förskollärarnas berättelser"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Förskollärarnas berättelser.
1. Surfplattan i förskolebarnsutbildning. : En kvalitativ studie om didaktiskafördelar och nackdelar i förskollärares berättelser omsurfplattan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Undersökningen syftade till att utforska och skapa förståelse för vilka didaktiska fördelar och nackdelar som återberättas av förskollärare relaterat till användning av surfplattor för barnens utbildning i förskolan. Detta då digitala verktyg i förskolan är en ständigt pågående debatt. LÄS MER
2. Anpassningar är till för alla barn! : Förskollärarnas uppfattningar av arbete med anpassningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att genom att ta del av några förskollärares uppfattningar bidra med kunskap om hur arbetet med anpassningar i förskolan kan gestalta sig på organisations-, grupp- och individnivå. De frågeställningar som vi utgår från är: Hur definierar några förskollärare anpassningar i förskolan? Vad innebär arbetet med anpassningar i förskolan enligt förskollärarnas uppfattningar? Vad bidrar anpassningarna i förskolan till enligt förskollärarnas erfarenheter? För att få ett helhetsperspektiv av informanternas berättelser och eftersom vi tittar på hur förskollärarnas uppfattningar av anpassningar i förskolan ser ut både på organisations-, grupp- och individnivå har vi valt att använda oss av systemteorin som vårt teoretiska ramverk. LÄS MER
3. Digitala verktyg i förskolan ska inte vara en happening : En kvalitativ studie om hur förskollärare aktivt använder digitala verktyg i undervisningen och hur det kan gynna barns lärande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån förskollärares berättelser om hur digitala verktyg används i undervisningen, bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar att användningen av digitala verktyg kan gynna barns lärande. Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle, där barnen utifrån förskolans läroplan ska få utveckla adekvat digital kompetens. LÄS MER
4. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolan. : En kvalitativ analys av förskollärarnas berättelser.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : WHO har gett ut riktlinjer för barn om vikten av att röra sig 180 min per dag, just för att det tydligt konstaterats att dagens barn är för mycket stillasittande. Genom att förskole pedagoger erbjuder barnen samma förutsättningar till fysiska aktiviteter så påverkar det barnen till ett mer hälsosamt liv där det stillasittande aktiviteterna minskar samt större chans att fortsätta ett aktivt vuxet liv. LÄS MER
5. ”Jag tror att jag känner mina barn, att jag vet vad det är de tycker om” : En kvalitativ studie om förskollärares val av barnlitteratur
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare beskriver val av barnlitteratur till förskolans praktik. Frågeställningen i anslutning till detta är: Hur beskriver förskollärare att de arbetar för att synliggöra en variation av mångkultur i barnlitteraturen på förskolan? För att besvara syftet och frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts med fem förskollärare. LÄS MER