Sökning: "Förskolors utemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Förskolors utemiljö.

  1. 1. Förskolor och förtätning : En fallstudie om hur Malmö stad planerar förskolors utemiljöer i samband med förtätning

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Michelle Lind; [2023]
    Nyckelord :child perspective; urban planning; densification; preschool; outdoor environment; barnperspektiv; stadsplanering; förtätning; förskola; utemiljö;

    Sammanfattning : Densification is highly prominent in the contemporary planning ideal, which is about efficient land use. This leads to more people sharing the same space, which means that more needs need to be included on the same area. LÄS MER

  2. 2. Utemiljöns betydelse : En kvalitativ studie om förskollärares användning och upplevelser av utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emilia Ullander; Karolina Söderström; [2022]
    Nyckelord :Förskolegård; miljö; utveckling; posthumanism; aktör; agens; förskollärares upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare använder utemiljön i sin dagliga verksamhet samt hur deras upplevelser av förskolors utemiljö och dess material bidrar till barns utveckling och lek. Studien behandlar förskolor inom Stockholms län, där några ligger i förorter och några i innerstaden. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares upplevelse av undervisning i ekologisk hållbar utveckling i förskolan : ”…det lilla jag gör påverkar...”

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Karin Palmkvist; Sofia Sjöberg; [2020]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; förskola; lärande för hållbar utveckling; undervisning; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka förskollärares upplevelse av hur de använder naturområden i sitt närområde samt förskolans utemiljö i sin undervisning om ekologisk hållbar utveckling. Då examensarbetets syfte var att undersöka förskollärares upplevelse av ett specifikt fenomen valdes en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiska aktiviteter i förskolans utemiljö : En systematisk analys av förutsättningar, intentioner och genomförande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Erica Lundahl; Marie- Nordlund Östman; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; intention; analysverktyg; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskolors utemiljöer är utformande och används för att främja barns lärande och utveckling. Vidare undersöks förskollärares intentioner och syften med utevistelse samt vad de tänker är en god pedagogisk miljö. Studien berör även barns tankar kring utevistelsen. LÄS MER

  5. 5. Planera för barn i förtätad stad : En studie av hur barnvänliga utemiljöer för skolor och förskolor kan skapas i samband med stadsförtätning i Eskilstuna kommun

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Lovisa Andersson; [2017]
    Nyckelord :children; densification; outdoor environments; schools; preschools; Eskilstuna; urban planning; barn; förtätning; friytor; utemiljöer; skolor; förskolor; Eskilstuna; stadsplanering;

    Sammanfattning : I och med en växande befolkning och negativ klimatpåverkan går dagens planeringstrend i Sverige mot förtätning som innebär att städer utvecklas genom att ny bebyggelse koncentreras på redan exploaterad mark. Trots att förtätning är förknippat med hållbarhet har denna strategi resulterat i att barns betydelsefulla utemiljöer, såsom skol- och förskolegårdar, tagits i anspråk. LÄS MER