Sökning: "Förslag på hållbarhet"
Visar resultat 1 - 5 av 435 uppsatser innehållade orden Förslag på hållbarhet.
1. Integrering av hållbarhet inom den traditionella ekonomistyrningen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet är något som i dagens samhälle är alltmer aktuellt. Vi lever i en värld som kräver att vi rättar oss och anpassar oss efter globala uppmaningar. LÄS MER
2. Redovisning av biologisk mångfald i skogsbranschen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet har blivit allt mer relevant i dagens samhälle och inte minst för företag. En av branscherna i Sverige som påverkas mycket av hållbart tänkande och agerande är skogsbranschen på grund av dess storlek, betydelse och karaktär. LÄS MER
3. Cirkulär ekonomi som ett beslut : En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi i små och medelstora svenska bolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Cirkulär ekonomi som ett beslut: En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi inom små och medelstora företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Daniel Jonsgården och Sakke Pellikka Handledare: Jean Mutiganda Datum: 2024 – januari Syfte: Flera studier visar på svårigheter och hinder för införandet av cirkulär ekonomi. Syftet med denna studie är att undersöka hur implementeringsbeslutet ser ut och därmed varför företag trots hinder väljer att implementera cirkulär ekonomi. LÄS MER
4. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER
5. Den svenska paradoxen - när den stränga marknadsföringsrättsliga regleringen av miljöpåståenden sätter hållbarheten på spel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : EU har sedan flera år tillbaka arbetat för en mer hållbar och miljövänlig konsumtion inom unionen. Marknadsföring påverkar konsumenters val i stor utsträckning och för att konsumenter ska kunna fatta välinformerade affärsbeslut krävs att marknadsföringen är vederhäftig. LÄS MER