Sökning: "Förstärkande lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Förstärkande lärande.

  1. 1. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  2. 2. Lärares användning av digitala verktyg i matematikundervisningen : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Katarina Arvidsson; Sabina Isaksson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; ersättande; förstärkande; transformerande;

    Sammanfattning : Lärares behov av att utvärdera digitala verktygs användning i undervisningen har föranlett ramverket för teknik som ersättande, förstärkande och transformerande (Ramverket EFT). Ersättande innebär att digitala verktyg erbjuder ett alternativt lärande. Förstärkande medför att digitala verktyg förstärker undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Vaccinering mot covid-19: ett frivilligt måste?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Madeleine Liedner; [2022]
    Nyckelord :COVID-19; vaccination; authority communication; Public Health Agency of Sweden; Facebook; interpersonal analysis; critical discourse analysis; Covid-19; vaccinering; myndighetskommunikation; Folkhälsomyndigheten; Facebook; interpersonell analys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur Folkhälsomyndigheten (FHM) kommunicerar om och uppmuntrar till vaccinering mot covid-19 i sina inlägg på Facebook. Målet är att se i vilken talarroll de framträder i inläggen, om den är givande eller krävande samt på vilket sätt de använder sig av modala resurser. LÄS MER

  4. 4. ”Läs uppgiften, lös den i huvudet och sen skriver du svaret” : Upplevda problem med att använda digitala läromedel vid arbete med problemlösning i ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sanna Norén; Rebecka Almgren; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitala läromedel; problemlösningsundervisning; elevers lärande; PIC-RAT;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett samhälle där digitala verktyg är en del av barn och ungdomars vardag. Teknikens utveckling har idag resulterat i ett flertal möjligheter för skolor att integrera digitala läromedel i matematikundervisningen för att på så sätt effektivisera elevernas lärande. LÄS MER

  5. 5. LAGARBETE BLAND LÄRARE : En studie i hur det kollegiala lärandet kan organiseras på en skola iNorrbotten utifrån erfarenheter från en svenskspråkig gymnasieskola i Finland

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lars Ulin; [2021]
    Nyckelord :kollegialt lärande; professionellt kapital; translationsteorin; effectuation; skolutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att studera hur lärarna på en skola upplever att ett iscensatt kollegialtlärande påverkat det professionella kapitalet. Inspirationen till modellen för det iscensattakollegiala lärandet kom från erfarenheter gjorda vid en studie på en finländsk skola. LÄS MER