Sökning: "Förståelse begrepp gymnasiet biologi"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Förståelse begrepp gymnasiet biologi.

  1. 1. Matematikkunskaper eller kemikontext? : En pilotstudie om vad som ligger bakom svenska gymnasieelevers svårigheter med beräkningar i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Simon Harriesson; [2023]
    Nyckelord :kemi; matematik; svårigheter; elever; matematisk förmåga; överföring; lärare; enhetsanalys; rimlighetsbedömning; beräkningar; problemlösning; gymnasiet; Sverige;

    Sammanfattning : Det är många som anser att kemiämnet i allmänhet och kemiska beräkningar i synnerhet hör till de svåraste sakerna som lärs ut på gymnasiet. I en tidigare litteraturstudie visades att bland annat begreppen överföring och matematisk förmåga är kopplade till elevers svårigheter med beräkningar i kemi, samt att studier i svensk kontext saknas. LÄS MER

  2. 2. Elevers förståelse av begrepp inom området människokroppen : En kvalitativ studie om elevers begreppskunskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Amanda Andersson; [2017]
    Nyckelord :Begrepp; förståelse; biologi; gymnasie;

    Sammanfattning : Elevers begreppsförståelse är ett väl undersökt område inom fysik, dock inte inom den svenska gymnasieskolans biologiundervisning, än mindre inom området människokroppen och dess funktioner. Syftet med denna studie är att belysa elevers förståelse och missuppfattningar kring vissa begrepp om kroppen och kroppensfunktioner hos totalt 39 elever som läser biologi 2 på gymnasiet från två olika klasser. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers utveckling av biologiskt resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karin Ringblom; [2016]
    Nyckelord :Förståelse begrepp gymnasiet biologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och hur elevernas sätt att resonera kringbiologiska fenomen förändras under den tid de genomför sin gymnasieutbildning inaturvetenskap. Hur förklaras dessa fenomen av eleverna och hur har elevernas sätt attresonera kring biologiska fenomen förändrats under tiden de går på gymnasietsnaturvetenskapliga program? Största delen av forskningen på området undersöker hursättet att resonera förändras för barn mellan 1 och 12 år. LÄS MER