Sökning: "Förstagångsväljare"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Förstagångsväljare.
1. Är alla lika inför lagen? : En kvalitativ studie i hur förstagångsväljare ser på brott och straff
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Sveriges riksdagsval 2022 klargjorde att väljarna vill gå mot en mer repressiv kriminalpolitik. Detta visade sig både i den inledande politiska kampanjen och det slutgiltiga valresultatet där en mer skärpt syn på brott premieras (Sveriges Radio, 2022). LÄS MER
2. I valet och kvalet : En undersökning kring förstagångsväljare i Nybro och vilka faktorer som påverkar deras väljarbeteenden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The democratic institutions are being challenged in many of the world's democracies, where more and more anti-democratic elements have gained influence in politics. The preservation of democracy depends on the coming generations believing that its values are something worth protecting. Sweden has high voter turnout among young voters. LÄS MER
3. Svenska mäns subjektiva vänster-högerplacering och dess determinanter, 2002 - 2020: En multivariat regressionsanalys
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : De flesta etablerade demokratier i Västeuropa har en ideologisk könsskillnad som struktureras av att kvinnor politiskt placerar sig subjektivt mer åt vänster än män. I det svenska allmänna valet 2022 var könsskillnaden i röstningsbeteendet stor. LÄS MER
4. The Political Game On Social Media : A quantitative study of to what extent Swedish first-time voters were influenced by political videos on "TikTok"
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This research explores if Sweden, a country with high trust in the political system could be challenged by social media. The study focuses on one spectrum of social media, TikTok, that exploded during the covid-19 pandemic and is proof of how fast social media develops and reaches out to human beings. LÄS MER
5. INSTAGRAM SOM ARENA FÖR POLITISK REKLAM
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : In today’s society, we see advertisement everywhere. Personal-targeted advertising has also grown larger because of the information-gathering of users' personal data, in order to design advertising that will suit the individuals interests. Ahead of the upcoming election this autumn, political advertising has made rapid progress. LÄS MER