Sökning: "Förste förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Förste förskollärare.

  1. 1. Med blicken på kompetensen : En studie om förskollärares kompetens i särskilt utsatta områden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanna Holmgren; Sofie Erman; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; interkulturellt perspektiv; kompetens; särskilt utsatta område;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn i särskilt utsatta områden gynnas mest av att gå i en förskola med god kvalitet. Kvalitet i relation till förskollärares kompetens i ett särskilt utsatt område är något som det forskats mindre om. LÄS MER

  2. 2. Att se kommunikation ur ett vidare perspektiv : Barns och pedagogers förutsättningar för språkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Camilla Herlin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; pedagogik; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Herlin, Camilla (2023). Att se kommunikation ur ett vidare perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. En förskola för alla? : En intervjustudie om inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lisa Holmander; Isabelle Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Anpassning; barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; förskola; inkludering; utbildning;

    Sammanfattning : Inkludering är ett begrepp som diskuterats mycket inom skolans värld. Problematiken är att det ofta identifierats olika och frågor om hur det ska implementeras i utbildningen på bästa sätt diskuteras.  I denna studie undersöks inkludering både som begrepp och hur pedagoger i Malmö stad förhåller sig till begreppet i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Lärmiljöers påverkan i förskolan : En intervjustudie om pedagogers syn på lärmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Magnusson; Elin Lundblad; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; anpassning; handling och arbete; lärmiljö; pedagogens roll; proximal utvecklingszon; utegård och utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Abstract  Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur pedagogerna tar tillvara på lärmiljöerna som de har på sin förskola, inriktat på utomhusmiljön. I analysen används Vygotskijs teori, sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. ”Vi har fått så många böcker, så många böcker att vi inte vet var vi ska göra av alla” - Ett slag för barnboken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Priscilla Perez; Therese Wängström; [2020]
    Nyckelord :Barnboken; Literacy; Högläsning; Multimodalitet;

    Sammanfattning : Enligt forskare har högläsningen i förskolan hamnat i bakvattnet, då det ofta upplevs som en övergångsaktivitet eller som en lugnande aktivitet. Regeringen har arbetat fram Läslyftet som en fortbildningsinsats vars syfte är att barns läs- och skrivförmåga ska växa och ge förutsättningar för att utveckla kvaliteten i undervisningen. LÄS MER