Sökning: "Försvarsmaktens pedagogiska grundsyn"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Försvarsmaktens pedagogiska grundsyn.

  1. 1. Förberedelse för insats - slut vid rotation? : En analys av utbildningsstödet före och under internationell insats

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Roger Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Utbildning. Insats. Rotationsutbildning. Idealtypsanalys. Vidmakthålla kunskap. Minne. In-lärning. Pedagogik.;

    Sammanfattning : Erfarenheter i Försvarsmakten påvisar att glapp föreligger, mellan vad som skulle kunna definieras som Försvarsmaktens koncept för att säkerställa internationellt insatta förbands stridsvärde avseende kunskaper och färdigheter och stödet förbanden själva upplever sig behöva, inför och under genomförande av internationell insats.   Studien utgår från forskning och teoribildningar om lärande och minne, beskriver och analyserar utifrån dessa Försvarsmaktens ”koncept” för att säkerställa soldaters kompetens under tiden de genomför internationell tjänst. LÄS MER

  2. 2. Lärande under flygstridsledningsutbildning : En intervjustudie rörande lärande kopplat mot Kolbs lärocirkel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Johan Pettersson; [2013]
    Nyckelord :Flygstridsledningsutbildning; Försvarsmaktens pedagogiska grundsyn; Kolb; lärocykel;

    Sammanfattning : Inom flygstridsledningsutbildningen har det de senaste två åren underkänts två elever per år, detta motsvarar en andel på cirka en fjärdedel som inte blir godkända. Inför att man påbörjar utbildningen genomförs relativt omfattande uttagningstester vilket borde innebära att endast de med rätt förutsättningar antas till utbildningen. LÄS MER