Sökning: "Förundran"

Visar resultat 6 - 10 av 36 uppsatser innehållade ordet Förundran.

  1. 6. Elevers förundran som ett pedagogiskt verktyg i biologi- och naturkunskapsundervisning : Gymnasielärares synsätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Zakarias Johnsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att få syn på luckor i den egna kunskapen kan upplevas som en inre konflikt. Detta leder ofta till förundran, där personen befinner sig på ett spektrum mellan fascination och starkt tvivel. LÄS MER

  2. 7. Förundrad av fysik? : En fenomenologisk studie kring högstadieelevers upplevelser av förundran som epistemisk känsla i fysikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Daniel Stoor; [2023]
    Nyckelord :science education; physics; lower secondary school; epistemic emotions; phenomenology; wonder; Naturvetenskapsundervisning; fysik; högstadiet; epistemiska känslor; fenomenologi; förundran;

    Sammanfattning : Naturvetenskapsundervisning idag tenderar att måla en bild av att allt redan är förklarat och alla samband är upptäckta inom naturvetenskap. Skolans jobb handlar bara om att lära ut alla förklaringarna. LÄS MER

  3. 8. Hur inverkar förmågan att uppleva förundran på elevers intresse för naturvetenskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Omar Kari Gudjonsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Svenska högstadie- och gymnasieelever har länge visat ett lågt intresse gentemot naturvetenskap. Vissa studier menar att ämnet har blivit mindre populärt eftersom skolans undervisning betonar ren fakta över andra delar av naturvetenskapen. LÄS MER

  4. 9. Mikrofonmarshmallows och andra musikaliska meningserbjudanden : Skogen som plats för ljud- och musikupplevelser i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2023]
    Nyckelord :Forest; musical affordances; affordance; musicking; preschool; outdoor education.; Skog; musikaliska meningserbjudanden; affordance; musicking; förskola; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön har betydelse för barns meningsskapande, och en plats där meningsskapande sker i förskolan är skogen. Intresset för att bedriva förskoleverksamhet i skogen har ökat de senaste decennierna. LÄS MER

  5. 10. Känslan av något större : Hur tolkas händelser som leder till förundran, medkänsla och tacksamhet?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Kristin Jacobson; Jessika Rabne Fredin; [2022]
    Nyckelord :förundran; medkänsla; tacksamhet; appraisal; självtrancendenta känslor; awe; compassion; gratitude; self-transcendent emotions;

    Sammanfattning : Självtranscendenta känslor har påvisats ha prosociala effekter, men ur ett kognitivt perspektiv är dessa känslor tämligeno utforskade. Här undersöks vilka slags bedömningar av situationer (så kallade appraisal) som utmärker de självtranscendenta känslorna förundran, medkänsla och tacksamhet. LÄS MER