Sökning: "Förutsättningar för barns anknytning"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden Förutsättningar för barns anknytning.

  1. 11. Föräldrars upplevelse av hur anknytning främjas inom nationell högspecialiserad vård när barnet är vårdberoende under neonatalperioden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elin Gustafsson; Alexandra Asknor; [2022]
    Nyckelord :Attachment; parents’ experience; national specialized medical care; neonatal period; nursing; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år vårdas 110 nyfödda barn på barnkirurgiska center för en diagnos inom nationell högspecialiserad vård i Sverige. Anknytningen mellan barn och föräldrar påbörjas redan under fostertiden och fortsätter efter förlossningen. LÄS MER

  2. 12. Varje enskilt barn är i behov av anknytning och trygghet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring arbetet med barns anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Hedström; Annika Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; Barn; Förskola; Förskollärare; Relationer; Trygghet;

    Sammanfattning : Den här studien, med en kvalitativ forskningsansats, syftar till att undersöka hur nio förskollärare beskriver sitt arbete kring barns anknytning i förskolan. Vi har valt att genomföra nio semistrukturerade intervjuer med förskollärare på fem olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 13. Komplexitet med barngruppens storlek utifrån relationsskapande till barnen : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barngruppens storlek i förhållande till relationsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Jeppsson; [2022]
    Nyckelord :Gruppstorlek; Omsorg; Pedagoger; Pedagogisk takt; Relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever barngruppens storlek i förhållande till möjligheterna att lyckas skapa goda relationer till barnen och tillgodose alla barns olika behov. Jag har använt mig av ett relationellt pedagogiskt perspektiv, inkluderat Nel Noddings omsorgsetik, för att analysera i vilka sammanhang som pedagogerna ger uttryck för att skapa goda relationer till barnen. LÄS MER

  4. 14. Vänta lite, jag ska bara… : En kvalitativ studie om vikten av en trygg anknytning vid inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jasmin Hansson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; förskollärare; inskolning; lyhörd; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur möjligheten till en trygg anknytning uppfattas under inskolningen, både utifrån ett förskollärar- och ett föräldraperspektiv. För att undersöka detta har jag använd mig av semistrukturerade intervjuer. Empirin har sedan analyserats utifrån anknytningsteorin. LÄS MER

  5. 15. Anknytning och pedagogiska relationer i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sig arbeta med anknytning och pedagogiska relationer med de äldre barnen i förskolan

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :evelina Lindén; Matilda Bernström; [2022]
    Nyckelord :anknytning i förskolan; pedagogiska relationer; trygghet; tillit; omsorg;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bilda kunskap om hur förskollärare arbetar med anknytning och pedagogiska relationer med de äldre barnen i förskolan, 3 – 6 år, som grund för utveckling och lärande. De teoretiska ramar som använts är anknytningsteori samt det relationella perspektivet. LÄS MER