Sökning: "F-3."

Visar resultat 1 - 5 av 351 uppsatser innehållade ordet F-3..

  1. 1. ”Har vi ens teknik?”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Johanna Nielsen; [2019-03-08]
    Nyckelord :teknik; teknikundervisning; yngre elever; F-3.;

    Sammanfattning : Metod: Metodval för denna studien är enskilda intervjuer som genomfördes med elever i en årskurs 3. Medgivandeblanketter skickades ut till eleverna och vårdnadshavare. Totalt deltog 12 elever i intervjuerna. Intervjuerna utgick från en intervjuguide där både bilder och frågor hade förberetts. LÄS MER

  2. 2. Stämmer det här verkligen? : En kvalitativ studie om hur källkritik och informationssökning tillämpas i undervisningen i grundskolans tidiga år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria-Therese Berglund; Jacqueline Thunstedt Degnell; [2019]
    Nyckelord :source criticism; information literacy; learning; digital media; education; compulsory school; källkritik; informationssökning; lärande; digitala medier; undervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Källkritik och informationssökning är en viktig del av en digital kompetens och därav även en stor del av revideringen av LGR11 (Skolverket, 2018a) som fokuserat på att digitalisera skolan. Tidigare forskning tyder på att minst undervisning inom området ges i grundskolans tidiga år. LÄS MER

  3. 3. ASL i förändring - ett sätt att individanpassa läs- och skrivutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Kristina Nilsson; Malin Winberg; [2019]
    Nyckelord :ASL; Individanpassning; iWTR; Läs-och skrivmetoder f-3; PISA-resultat; Skärmbaserade skrivverktyg; Sociala samspel; Teoretisk lärandesyn; Trageton; WTL;

    Sammanfattning : Lärare står inför svåra utmaningar då det gäller att finna läs- och skrivlust hos elever. Enligt styrdokumenten ska såväl en individanpassad som allmängiltig undervisning genomföras i skolan. För att tillgodose detta förekommer det att lärare använder sig av Skriva sig till Läsning, ASL- metoden. LÄS MER

  4. 4. I have a dream : En kvalitativ studie av hur åtta lärare arbetar med muntlig framställning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vendela Söderberg; Isabell Svensson; [2019]
    Nyckelord :attityd; F-3; förberedelse; muntlig framställning; progression; psykologisk utveckling; retorik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få mer kunskap om vilka metoder eller arbetssätt lärare använder för att utveckla elevers förmåga att behärska muntlig framställning i ämnet svenska. För att kunna studera detta genomförde vi åtta intervjuer med lärare som är verksamma eller nyligen har undervisat i årskurserna 1–3. LÄS MER

  5. 5. Hur gynnar digitala verktyg de yngre elevernas skrivutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Ida Andersson; Jennie Edinge; [2019]
    Nyckelord :digitala verktyg; grundskola n; skrivutveckling; yngre elever; F-3;

    Sammanfattning : I vår kunskapsöversikt undersöker vi hur de yngre elevernas skrivutveckling gynnas av digitala verktyg i skolan. Syftet är att med hjälp av forskning besvara frågan för kunskapsöversikten Hur gynnar digitala verktyg de yngre elevernas skrivutveckling. LÄS MER