Sökning: "F-6 school"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden F-6 school.

  1. 1. Interaktiv skrivtavla i matematikundervisningen : En kvalitativ undersökning av lärares användning, uppfattning och digital kompetens av interaktiv skrivtavla i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alice Carlsson; Nora Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; interactive whiteboard; digital competence; mathematics education; TPACK; Digitala verktyg; interaktiv skrivtavla; digital kompetens; matematikundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : I och med den pågående digitaliseringen i dagens samhälle som vi även ser i skolans verksamhet är det av stort intresse att undersöka dess påverkan i klassrummet. Syftet med föreliggande studie var att undersöka lärares användning och uppfattning av interaktiv skrivtavla i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. F-6-lärares allmänna attityder till utomhuspedagogik i biologi och för främjandet av elevers kunskaper om djurliv : Primary school and preschool class teachers ́ general attitudes towards outdoor education in biology and to promote students ́ knowledge about wildlife

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Persson; [2023]
    Nyckelord :attityd; begrepp; biologi; djurliv; F-6-lärare; kunskaper och utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Arbetets problemområde handlar om att det finns många anledningar till att bedriva utomhusundervisning som forskningen visar på samtidigt som det finns en osäkerhet bland lärare att ta sig ut med eleverna. Syftet med denna uppsats är att ta reda på lärares (i F-6) attityder till att bedriva utomhuspedagogisk undervisning i biologi och för att elever ska få ämnesspecifika kunskaper och begreppskunskaper om djurliv. LÄS MER

  3. 3. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Svenmar; [2023]
    Nyckelord :Retrieval practice; highly effective method; encoding; consolidation; selection; testing effect; interleaved practice; Testbaserat lärande; högeffektiv inlärningsstrategi; inkodning inlärning; konsolidering lagring; framplockning; testeffekten; inflätat lärande;

    Sammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER

  4. 4. Ljusets inverkan på lärmiljöer : Rätt ljus för rätt inlärning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lia Beckström; Erica Nilsson; [2023]
    Nyckelord :artificiell belysning; dagsljus; inlärning; lärmiljö; utformning;

    Sammanfattning : Samhället står inför stora förändringar. Med idéer från människans tankekraft som en av de drivande faktorerna till ekonomin bör skolan vara av sådan karaktär att elever blir förberedda för det samhälle de ställs inför. LÄS MER

  5. 5. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER