Sökning: "F-6"

Visar resultat 16 - 20 av 258 uppsatser innehållade ordet F-6.

  1. 16. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER

  2. 17. Specialpedagogens uppdragsbeskrivning : En kvalitativ innehållsanalys utifrån de specialpedagogiska examensmålen, skollagen och läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Grönholm; Johanna Ahola; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; uppdragsbeskrivning; examensordning; kvalitativ innehållsanalys; socialkonstruktivism.;

    Sammanfattning : Yrke specialpedagog är inte en skyddad yrkestitel och uppdraget kan förhålla sig olika på lokaloch kommunnivå för grundskolorna runt om i Sverige. En konsekvens av detta leder till att stödinsatser främst för elever som är i behov av särskilt stöd inte får ett likvärdigt stöd på grund av att det specialpedagogiska uppdraget skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 18. Hur speciallärare kan främja ordförrådsutvecklingen hos elever i årskurs F–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mia Elvhage; Mia Björkström; [2023]
    Nyckelord :logopeder; ordförråd; ordförrådsutveckling; speciallärarens roll; the simple view of reading;

    Sammanfattning : Enligt the simple view of reading består läsning av avkodning och språkförståelse och ordförrådet är en betydelsefull komponent i språkförståelsen. Ordförrådsundervisning är inte prioriterad i skolan trots att den har stor betydelse för elevers språk- och läsförståelse, vilket gjorde ämnet angeläget att undersöka. LÄS MER

  4. 19. Digital assisterande teknik : -ett stöd för nyanlända elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zinab Taki; Paola Whittle Rojas; [2023]
    Nyckelord :Digital assisterande teknik; inkludering; nyanlända elever; språkutveckling; translanguaging;

    Sammanfattning : Den här studien strävar efter att synliggöra hur digital assisterande teknik i undervisningen kan främja nyanlända elevers språkutveckling. Syftet med studien är således att ta reda på hur några pedagoger uppfattar och använder digital assisterande teknik som ett stöd i undervisning av nyanlända elever. LÄS MER

  5. 20. Hur assisterande teknik kan användas i praktiken, utifrån lärarens perspektiv, för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lovisa Nordin; Susanne Bolander; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; assisterande teknik; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka hur assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel i årskurs F-6 till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studiens frågeställningar är: Vilken assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi vid läsning och skrivning?  På vilket sätt gynnas eleverna av assisterande teknik? Hur tillgänglig är den assisterande tekniken på skolorna? Vilka hinder och svårigheter upplever lärarna i arbetet med assisterande teknik? Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER