Sökning: "FA hypotesen"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden FA hypotesen.

  1. 1. ESG-betyg och aktievärde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Oskar Karlsson; Malin Printz; [2024]
    Nyckelord :ESG; CSR; ESG-betyg; aktieavkastning; ESG-investeringar; hållbarhetsrapportering; aktieägarvärde; aktievärde och finansiell utveckling.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Titel: ESG-betyg och aktievärde: En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan ESG-betyg och aktievärde. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Malin Printz och Oskar Karlsson  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari - 2024 Syfte: Företagens hållbarhetsarbete har blivit ett aktuellt ämne på senare år. LÄS MER

  2. 2. ”Jag bor i Libanon... jag villbegå självmord” och 19 andrasuicidrelaterade nyhetsartiklar: En studie om suicidrepresentation i officiell suicidstatistik och i inhemsk massmedia i ett krisdrabbat Libanon 2008–2022

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)

    Författare :Morgan Lundgren; [2023]
    Nyckelord :suicid; Libanon; medieanalys; nyheter; katastrof;

    Sammanfattning : Bakgrund: Libanon har enligt WHO bland de lägsta suicidtalen i världen samtidigt som detta tabubelagda ämne misstänks vara underrapporterat. Det finns få tidigare studier inom ämnet. LÄS MER

  3. 3. Finns det samband mellan stress och fysisk aktivitet under olika perioder hos högskole- och universitetsstudenter? : en tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Lindgren; Theres Dahlin; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte. Syftet med studien var att undersöka om det fanns något samband samt skillnad mellan högskolestudenters och universitetsstudenters fysiska aktivitet och stress mellan vanliga studieperioder (period 1) och studieperioder med tentor (period 2). LÄS MER

  4. 4. Eurovision Song Contest Sång, dans och nationsmarknadsföring. En semiotisk analys av nationsmarknadsföring i Eurovision Song Contest

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Julia Engström; [2019]
    Nyckelord :Eurovision Song Contest; Grafisk design; Semiotisk analys; Nationsmarknadsföring; Nation branding; Story telling; Narrativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur nationer använder nationsmarknadsföring och narrativitet för att förmedla en särskild bild genom att nyttja Eurovision Song Contest som kommunikationsplattform. Undersökningen görs via en semiotisk analys som granskar utvalda visuella delar från tre nationer som agerat värd för evenemanget mellan åren 2009–2018. LÄS MER

  5. 5. Opinionsbildning i sociala och traditionella medier : En kvalitativ studie av unga vuxnas uppfattningar 2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Sjöstrand; Annie Frick; [2019]
    Nyckelord :Opinionsbildning; Greta Thunberg; Agenda-setting Theory; tvåstegs-hypotesen; sociala medier;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Uppsatsens syfte är att med utgångspunkt i hur en av dagens opinionsbildare kommer till uttryck i olika medieformat bidra till ökade kunskaper om hur unga vuxna uppfattar opinionsbildningsprocesser i dagens medielandskap. Utifrån syftet formulerades en huvudfråga och tre följande forskningsfrågor: “På vilka sätt beskriver unga vuxna att en av dagens opinionsbildares mediala uppmärksamhet haft för betydelse för synen på miljöfrågor i allmänhet och klimathotet i synnerhet?”, “På vilket sätt upplever unga vuxna nyhetspridningen och sociala mediers villkor?”, “På vilket sätt beskriver unga vuxna betydelsen av en av dagens opinionsbildare och dess roll?” samt “På vilka sätt beskriver unga vuxna betydelsen av opinionsbildning i sociala medier jämfört med opinionsbildning i traditionella medier?”. LÄS MER