Sökning: "FN 2001"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden FN 2001.

  1. 1. ”Fröknarna ska inte räcka upp handen, det ska bara barnen.” : En studie om barns delaktighet och inflytande i förskolans samlingar utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Axelsson; Josefine Olander; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barns delaktighet; barns inflytande; samling; barns perspektiv; makt; livsvärld; Harry Shiers modell för delaktighet;

    Sammanfattning : I förskolans verksamhet förekommer samlingar som ett vardagligt inslag där alla barn på etteller annat sätt förväntas delta. Läroplanen för förskolan (2018) understryker att barn iförskolan ska ges möjlighet till delaktighet och inflytande i enlighet med FN:s konventionom barns rättigheter (Skolverket, 2018). LÄS MER

  2. 2. Humanitarian interventions without Security Council authorization - A third exception to the prohibition on the use of force?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ludvig Forfang Righard; [2022]
    Nyckelord :Public international law; Humanitarian intervention; Responsibility to Protect; Law and Political Science;

    Sammanfattning : År 1994 såg det internationella samfundet passivt på medan uppskattnings-vis 800 000 människor förlorade sina liv i ett folkmord i Rwanda. Fem år senare inledde NATO en militär intervention i Kosovo med argumentet att det rörde sig om en "humanitär intervention". LÄS MER

  3. 3. Transnationell terrorism och den internationella brottmålsdomstolens jurisdiktion

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sanna Anehagen; Jennifer Hedström; [2021]
    Nyckelord :Transnationell terrorism; terrorism; internationella brottmålsdomstolen ICC ; jurisdiktion; FN;

    Sammanfattning : Den internationella brottmålsdomstolen (ICC) etablerades via Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen 2002. Domstolens uppgift är att döma individer som brutit mot de brott som finns i Romstadgan. Efter attackerna i USA 2001 förändrades synen på den transnationella terrorismen markant. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i förskolan : En kvantitativ enkätstudie om förskollärares engagemang i och syn på arbete med hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Venla Virtaintorppa Virtaintorppa; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; miljöundervisningstraditioner; enkätstudie; engagemang i hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett globalt aktuellt ämne (FN, 2015) och utbildning har en betydelsefull roll i detta sammanhang (FN, 1992). I vilken utsträckning ämnet prioriteras i förskolan påverkar barnens kunskaper om det (Borg m.fl. LÄS MER

  5. 5. Responsibility to Protect and International Law - The Case of the Rohingya

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alice Ribbenvik; [2020]
    Nyckelord :Public international law; responsibility to protect; Rohingya; Myanmar; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Rohingya-muslimerna i Myanmar har utsatts för diskriminering och förtryck i många decennier. Sedan 2012 har våldet i Myanmar eskalerat till vad många menar är folkmord. De påstådda brotten har fått uppmärksamhet i det internationella samfundet och särskilt inom området internationella mänskliga rättigheter. LÄS MER