Sökning: "FN och EU"

Visar resultat 1 - 5 av 167 uppsatser innehållade orden FN och EU.

  1. 1. Det är inte bara en PFAS : Om begränsningen av evighetskemikalier i EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Andrea Fredman Smith; [2024]
    Nyckelord :miljörätt; miljörättslig metod; miljörättsvetenskap; PFAS; evighetskemikalier; juridik; ECHA; examensarbete juridik; examensarbete miljörätt; effektorienterad lagstiftning; aktör; reaktör; REACH; CLP-förordningen; hållbar utveckling; dricksvatten; EU; Europeiska unionen; EU-rätt; ekonomi; FN; mänskliga rättigheter; rent vatten; föroreningar; sanering;

    Sammanfattning : I Europa kan omkring 20 miljoner människor vara exponerade för dricksvatten som innehåller evighetskemikalien PFAS. Tidigare har försök att begränsa enskilda PFAS-ämnen endast resulterat i att det förbjudna ämnet i fråga har bytts ut till ett annat PFAS-ämne. LÄS MER

  2. 2. Determinanter bakom anställda och lokalsamhällens grad av inflytande i onoterade svenska bolags hållbarhetsupplysningar: En kvantitativ studie om onoterade svenska bolags intressentupplysningar i en reglerad och frivillig rapporteringskontext mellan år 2018-2021

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karl-Emil Vik; Filip Malmberg; [2023-08-10]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; Intressentupplysningar; Intressentteorin; Legitimitetsteorin; GRI; Anställda; Lokalsamhällen; CSR; CSRD; Årsredovisningslagen;

    Sammanfattning : Bakgrund & problematisering: Hållbarhetsrapportering har länge varit ett omdiskuterat område med stor variation mellan reglerad och frivillig rapportering, vilket har medfört en försämrad jämförbarhet mellan bolag. Forskning kring hållbarhetsrapportering i noterade bolag har fångat upp ett flertal samband men det råder en avsaknad av forskning kring onoterade bolag. LÄS MER

  3. 3. Dragkampen mellan hållbarhet och kortsiktig lönsamhet : En studie om hur börsnoterade industriföretag ställer om mot en cirkulär affärsmodell utifrån ett styrningsperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Matilda Johansson; Agnes Lundvall; [2023]
    Nyckelord :sustainable development; circular economy; circular business models; circular activities; sustainability management control; management control; 3R-framework; MCS as a package; hållbar utveckling; cirkulär ekonomi; cirkulära affärsmodeller; cirkulära aktiviteter; hållbarhetsstyrning; traditionell styrning; 3R-ramverket; paket av styrsystem;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med rådande klimatförändringar förväntas företag ta större ansvar för att uppnå FN:s globala hållbarhetsmål. I linje med detta har EU utvecklat en handlingsplan för omställningen till en cirkulär ekonomi för att bidra till hållbar utveckling. Detta kräver att företag ställer om mot cirkulära affärsmodeller. LÄS MER

  4. 4. Återbruk av byggnadsmaterial : en studie om utmaningar och möjligheter med återbruk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Alize Rashid; [2023]
    Nyckelord :Återbruk;

    Sammanfattning : Byggsektorn står idag för en stor del av landets CO2 utsläpp. Samtidigt läggs ett större fokus på att minska utsläppen och arbeta mer cirkulärt. För att utsläppen och påverkan på klimatet ska kunna minska behöver åtgärder vidtas inom branschen. LÄS MER

  5. 5. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Tomasine Cooper Ellhammar; [2023]
    Nyckelord :onlinereklam; MFL; GDPR; LEK; Barnkonventionen; DSA; TikTok; EU-kommissionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER