Sökning: "FORMELLT SPRÅK"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden FORMELLT SPRÅK.

  1. 1. Språket inom matematikämnet : En undersökning av elevernas förståelse och användning av matematiska begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ghadir Hamoud; [2023]
    Nyckelord :Matematiska begrepp; terminologi; vardagliga ord; formella och Informella ord; informellt språk.;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur matematiska begrepp påverkar elevernas lärande, samt lärarens användning av informellt och formellt språk i undervisningen. Studien fokuserar på termernas betydelse i det övergripande sammanhanget och hur de kan vara en avgörande faktor för lärarens yrke och arbete. LÄS MER

  2. 2. Posición oracional del sujeto ustedes en relación con las fórmulas de tratamiento

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språk

    Författare :Jörgen Björk; [2023]
    Nyckelord :Stilistik; pragmatik; dialektologi; tilltalsskick; Estilística; pragmática; dialectología; la distinción T V; cortesía verbal; fórmulas de tratamiento;

    Sammanfattning : En español se hace una distinción pronominal entre el tratamiento formal e informal. En singular usted se usa en todo el mundo hispanohablante para el tratamiento formal, mientras que tú, y en partes de América vos, se usan en situaciones informales. LÄS MER

  3. 3. Det heter addera inte plussa! : En kvalitativ studie om lärarens användning av formellt och informelltmatematiskt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ghada Behnan; [2023]
    Nyckelord :Matematiska språk; vardagsspråk och ämnesspråk; kommunikation; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : This thesis was based on two research questions, with the purpose of examining how teachers use formal and informal mathematical language in their teaching. The theory used in my starting points is the sociocultural perspective, considering that knowledge and learning take place in some form of the proximal development zone. LÄS MER

  4. 4. Kvinnligt och manligt i genombrottslitteraturen : En korpusstudie av representationen av kön i romandialog 1830–1930

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Det moderna genombrottet; författarkön; könsroller; romandialog.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att öka förståelsen för hur könsroller representeras i dialogerna i romaner kring det moderna genombrottet. Materialet utgörs av korpusar baserade på tolv romaner utgivna mellan 1830 och 1930, sex skrivna av kvinnliga författare och sex av manliga. LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselevers attityder till skönlitteratur med multietniskt ungdomsspråk respektive standardsvenska

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Josefin Sehmi; Sanna Sardar Muhamad; [2023]
    Nyckelord :Multietniskt ungdomsspråk; igenkänning; matchning; språkattityder; språkstilar; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till språkstilarna multietniskt ungdomsspråk och standardsvenska i skönlitteratur utifrån ett andraspråksperspektiv och ett elevperspektiv. Skönlitteratur har en betydande roll för språkutvecklingen, men samtidigt minskar läslusten hos ungdomar allt mer. LÄS MER