Sökning: "FPP"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet FPP.

  1. 1. Användande av audioledtrådar för navigation samt problemlösning i ett FPP spel : Hur påverkar användandet av audioledtrådar navigationen samt problemlösande i ett förstapersonsperspektivspel (FPP) spelarens övergripande upplevelse i jämförelse med ledtrådar i visuell kontext?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Jonson Bode; [2022]
    Nyckelord :Ljud; Musik; Navigation; Speldesign; Audioledtrådar; Grafikledtrådar;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur audioledtrådar och grafikledtrådar upplevs i en 3-D spelmiljö. Ett pilottest och ett speltest genomfördes för att besvara frågeställningen. I speltestet fick åtta speltestare lösa två uppgifter. LÄS MER

  2. 2. Volymbaserat underhåll

    M1-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Patrik Axelsson; Sanna Korhonen; [2021]
    Nyckelord :Preventive maintenance; volume based maintenace; meter based maintenance; Förebyggande underhåll; volymbaserat underhåll; mätarstyrt underhåll;

    Sammanfattning : Examensarbetet utfördes på Scania Industrial Maintenance. Historiskt på Scania har intervallerna för det förebyggande underhållet (FU) på produktionsutrustningen bestämts baserat på kalenderdatum. Då kalenderdatum inte tar hänsyn till produktionsutrustningens faktiska användning så anpassas inte underhållet efter användningen. LÄS MER

  3. 3. Auditory immersion and the believability of a first-person perspective in computer games : Do players have a preference between mono and stereo foley, and is one perceived as more believable?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier, ljudteknik och teater

    Författare :Daniel Wennerberg; [2019]
    Nyckelord :Audio; Games; Game audio; Computer games; Sound; Sound effects; FPS; FPP; First Person shooter; First Person Perspective; Foley; Stereo Foley; Mono Foley; Mono vs Stereo; Avatar; Self-produced; Immersion; Believability; Preference; Mid-side; Recording technique; Unreal Engine;

    Sammanfattning : Based on previous research on spatial attributes in foley and the concept that auditory immersion in first-person perspective computer games is enhanced by believable sound effects, this study explores if there is a connection between stereo foley and the believability of the first-person perspective, and regardless, if there is a preference to either mono or stereo foley. An interactive listening test was created in unreal engine 4, where 20 subjects, all considered gamers, played three levels that differed visually and in auditory content. LÄS MER

  4. 4. Perceptual elements affecting navigation of players in first person games

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Leon Viio; [2019]
    Nyckelord :Games; Navigation; Perceptual elements; first person perspective;

    Sammanfattning : Context. This thesis’ goal was to test whether or not perceptual elements which do not intrude on player movement were reliable methods of leading the player through an environment without specifically telling them where to go, focusing on players already accustomed to first person perspective(FPP) games. LÄS MER

  5. 5. Utnyttjandegrad för transporter inom anläggningsbranschen : En fallstudie vid Skanska Sverige AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Caroline Haag; Elin Hansén; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mellan 1990 och 2016 ökade de vägburna godstransporterna med cirka 50 procent och spås fortsätta öka ännu mer till år 2030. Fokus har tidigare legat på kostnadsminimering men har nu skiftat till att effektivisera transporterna. LÄS MER