Sökning: "Fairtrade"

Visar resultat 11 - 15 av 104 uppsatser innehållade ordet Fairtrade.

  1. 11. From Colonialism to Fairtrade : Power Struggles Between Indonesia and the Netherlands Through the Perspective of Coffee

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Daniël ten Brink; [2017]
    Nyckelord :Coffee; Indonesia; Netherlands; Colonialism; Power; Fairtrade; Alternative Trade;

    Sammanfattning : Since coffee was first introduced to Indonesia by Dutch merchants in the late seventeenth century, power relationships have shifted as a result of coffee trade between Indonesia and the Netherlands. In this thesis I analyse changes and recurrent themes in the struggles around coffee, structured around three main narratives spanning over 300 years: colonialism, Indonesian independence, and Fairtrade. LÄS MER

  2. 12. Att hoppa på det gröna tåget

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Joachim Nilsson; Hannah Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Consumer Culture Theory; Identitet; Grön konsumtion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats syftar till att undersöka hur individer skapar sin sociala identitet genom grön konsumtion med utgångspunkt i Fairtrade-caféet Barista. Vidare ämnar denna uppsats undersöka anledningarna till varför individer konsumerar grönt ur ett konsumtionsteoretiskt perspektiv och detta har således lett oss till följande frågeställningar: Hur skapar konsumenter sina gröna identiteter genom konsumtion? Finns det några hinder i detta identitetsskapande? Arbetet har utförts genom en kvalitativ metod med ett abduktivt tillvägagångssätt som grund där både empiri och teori använts. LÄS MER

  3. 13. Marknadsföring i etiska företag : en fallstudie av The Smiling Group AB

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Linnea Göransdotter; Rasmus Sjögren; [2017]
    Nyckelord :Fairtrade; etiska företag; marknadsföring; marknadsföringsmix; marknadsmix; 4P-modellen; P-modellen;

    Sammanfattning : Marknadsföring är viktigt för att kommunicera hur ett företag skapar och kan leverera värde. Ett vanligt sätt för företag att marknadsföra sig är genom 4P-modellen där fokus ligger på produkt, pris, plats och påverkan. Ett annat sätt för företag att kommunicera sitt värde är genom olika märkningar. LÄS MER

  4. 14. The price of knowledge : Förhållandet mellan konsumentkunskap och etisk konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Victor Paulsson; Filip Wiklander Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Consumer knowledge; Willingness to pay; ethical labelling; fairtrade; Konsumentkunskap; betalningsvilja; etisk märkning; fairtrade;

    Sammanfattning : Syfte: Vår studie tar avstamp i det som tidigare forskning beskrivit som ett gap mellan konsumenters attityd och beteende till etisk konsumtion. Utifrån en efterfråga om ytterligare kartläggning och en upplevd avsaknad av studier som undersöker betydelsen av kunskap för betalningsvilja och konsumtion till fairtrade-produkter har vi därför formulerat följande syfte: "Syftet med studien är att få djupare förståelse för förhållandet mellan konsumenters kunskap om etisk märkning och deras konsumtion samt betalningsvilja för etiskt märkta-produkter. LÄS MER

  5. 15. Shopping for a better world - whether supply chain transparency can assure clarity within the pursuit of goods untainted by intolerable practices

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Helena Westöö; [2017]
    Nyckelord :public international law; business and human rights; Law and Political Science;

    Sammanfattning : As legislators in recent years have adopted regulations demanding companies to disclose information on their supply chains, a new chapter of corporate transparency has been opened. However, what power such regulations have to initiate a change of corporate behaviour is questionable. LÄS MER