Sökning: "Fairy tale"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden Fairy tale.

  1. 1. The Collective Unconscious in Neil Gaiman's Fairy Tales : The Motif of the Triple Goddess through Symbols and the Manifestations of the Anima Archetype

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Yana Chyrko; [2024]
    Nyckelord :Neil Gaiman; Myth; Fairy Tale; Anima Archetype; Jungian Archetype; Archaic Symbol; Initiation; Collective Unconscious; Triple Goddess; Neil Gaiman; Myt; Saga; Anima Arketyp; Jungiansk Arketyp; Arkaisk Symbol; Initiation; Kollektiva Omedvetna; Tredelade Gudinnan; Symboler;

    Sammanfattning : Many recent studies confirm that the fantasy genre is based on ancient myths. Contemporary authors of fiction create new versions of myths, often using ancient “natural” and cultural symbols. Neil Gaiman is one of these tellers of modern myth. LÄS MER

  2. 2. Angela Carter's The Bloody Chamber through the Female Gaze

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Julia Bällsten; [2023]
    Nyckelord :Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The discourse on Angela Carter’s The Bloody Chamber has primarily been focused on the feminist undertones of her neogothic fairy tale retellings. In this essay, I apply the male and female gaze to Carter’s collection, which are perspectives I believe previous research on Carter’s works has overlooked. LÄS MER

  3. 3. Tidens metamorfoser : En Bakhtinsk analys av Michael Endes Momo eller kampen om tiden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tyra Sörlien; [2023]
    Nyckelord :chronotope; spatio-temporality; myth; fantasy; fairy-tale; mythic time; linear time; liminality;

    Sammanfattning : In this essay I use Mikhail Bakhtins theory of the chronotope to come to a deeper understanding of the spatio-temporal relationships in Momo and the Time Thieves. I use it to investigate the chronotopic structure of childhood, how it relates to the idea of the idyll, threshold experiences and heterotopic and liminal chronotopes. LÄS MER

  4. 4. När Ronja blev Ronia : En komparativ stilstudie av Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter & två av dess översättningar

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Linus van Lint; [2023]
    Nyckelord :translation; translation studies; literature; Swedish literature; comparative literature; Astrid Lindgren; children s literature; fairytales; Räuberroman; vertaling; literatuurwetenschap; Astrid Lindgren; Rita Törnqvist-Verschuur; Patricia Crampton; zweeds literatuur; kinderboeken; Räuberroman; sprookjes; Astrid Lindgren; översättning; barnlitteratur; engelska; nederländska; Patricia Crampton; Rita Törnqvist-Verschuur; sagor; rövarroman;

    Sammanfattning : Astrid Lindgren is arguably the most famous Swedish author of all times, known for her chil­dren’s books about Pippi Longstocking, the Brothers Lionheart, Ronia the Robber’s Daughter, and many more. Subsequently, her works have been translated into over a hundred languages. LÄS MER

  5. 5. ”Nackdelar… finns det?!” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sagans betydelse i svenskundervisning för skolans yngre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Vänseth; [2023]
    Nyckelord :fairy tales; reading; writing; reading development; Swedish teaching; sagor; läsning; skrivande; läsutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Sagor är en av flera texttyper elever ska få ta del av under sin skolgång och sagan kan användas på flera sätt samt för olika syften. Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om sagans didaktiska potential i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 3. LÄS MER