Sökning: "Fakta om förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Fakta om förskola.

  1. 1. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Malmberg; Emilia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; material; miljö; naturvetenskap; sociokulturell teori; undervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i förskolan : Vägen till fakta- och färdighetskunskaper ur kognitionspsykologiskt perspektiv

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Svetlana Villnersson; [2021]
    Nyckelord :arbetsminne; bearbetning; faktakunskaper; färdigheter; förskola; kognitivt lärande; läroplansteori; långtidsminne; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisningsbegreppet infördes inom förskolan i lagform 2010, och i styrdokumentet från 2018 betonas att undervisningen ska utveckla fakta- och färdighetskunskap. Detta upplevdes av verksamheten som något nytt som man inte hade arbetat med tidigare. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan : -i kombination med pedagogledda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Blomgren; Ingela Viklund; [2021]
    Nyckelord :bilderbok; boksamtal; fakta; faktabok; fysikaliska fenomen; förskola; högläsning; kemiska processer; litteratur; naturvetenskap; praktisk aktivitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan; i kombination med pedagogledda aktiviteter. Detta har vi gjort med hjälp av semistrukturerade intervjuer via de digitala plattformarna Zoom och Microsoft Teams. LÄS MER

  4. 4. Kulturkrockar i skolan : En fallstudie av integrering i det svenska skolsystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Billal Boudali Ouchfoun; [2021]
    Nyckelord :Integration; utanförskap; kulturkrockar; skola; förskola;

    Sammanfattning : Some children grow up between two different cultures and in some cases different religious values ​​/ beliefs, how does it affect their everyday life both inside and outside school environments. Previous research shows that children may experience exclusion or a feeling of being in-between due to cultures and religious differences. LÄS MER

  5. 5. Lärplattan flyttar ut : Utomhuspedagogik i den digitala världen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Harkman; Erika Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Applikation; Digitala verktyg; Hållbar utveckling; Lärplatta; Natur; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogiken gör att barnen får ett upplevelsebaserat lärande, de tillåts testa, känna och se och genom detta kombinera teori och praktik. Forskning visar att utomhusvistelse gynnar barnets fysiska, psykiska, kognitiva och sociala utveckling. LÄS MER