Sökning: "Faktaboken"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Faktaboken.

  1. 1. Pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan : -i kombination med pedagogledda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Blomgren; Ingela Viklund; [2021]
    Nyckelord :bilderbok; boksamtal; fakta; faktabok; fysikaliska fenomen; förskola; högläsning; kemiska processer; litteratur; naturvetenskap; praktisk aktivitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan; i kombination med pedagogledda aktiviteter. Detta har vi gjort med hjälp av semistrukturerade intervjuer via de digitala plattformarna Zoom och Microsoft Teams. LÄS MER

  2. 2. Högläsning med dialog för elevers utveckling av ordförrådet : En kvalitativ studie om faktaboken som medierande verktyg i undervisning med fokus på ordinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Thina Fritze; Kerstin Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :boksamtal; F-3-elever; faktabok; högläsning med dialog; ordförråd; ordinlärning;

    Sammanfattning : Elever har skillnader i ordförrådets storlek vid skolstart. Bristerna består om inga åtgärder genomförs. Ordförrådet är viktigt för god läsförmåga och för att ta till sig kunskap. LÄS MER

  3. 3. Faktaboken i praktiken : hur ett antal barn- och ungdomsbibliotekarier arbetar med faktaböcker i sin lässtimulerande verksamhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Ulrika Åkerlund; [2015]
    Nyckelord :children s library; children s librarian; non-fiction; non-narrative; reading promotion; reading strategies; public library.; barnbibliotek; barnbibliotekarie; faktabok; faktaböcker; faktalitteratur; lässtimulerande arbete; läsfrämjande arbete; folkbibliotek;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study how children's librarians in public libraries use non-fiction books in their work to promote reading. My research questions are: What methods do children's librarians use för promoting non-fiction books? Are there children who can gain more from non-fiction books than other children do? Are there any differences in working with fiction and non-fiction books? To answer these questions I have interwieved five children's librarians about their methods, attitudes and thoughts on non-fiction books. LÄS MER

  4. 4. Faktaboken i förskolan : Ett verktyg för språk-och läsutveckling

    M1-uppsats, Institutionen för svenska språket (SV); Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Faïka Ammar; [2013]
    Nyckelord :Faktaboken; förskola; språk-och läsutveckling; pedagog;

    Sammanfattning : Mitt syfte har varit att försöka ta reda på hur pedagoger ser på och resonerar kring faktaböcker utifrån ett språk- och läsfrämjande perspektiv. Ett antagande är att faktaböcker har en given plats i förskolans läskultur. LÄS MER

  5. 5. Två unga, snabba sniglar : en undersökning av förklaringar och exempel i tre läromedel i svensk grammatik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Anna Hagström; [2010]
    Nyckelord :svenska; grammatik; grammatikläromedel; grammatikexempel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka framställningarna av grammatik i tre läromedel för grundskolans senare år, Arena Faktaboken, Grammatiken i praktiken och Mango, samt att titta på om de exempel som används i läromedlen förefaller ligga nära elevernas eget språk. Undersökningen är koncentrerad till ordklasser och satsdelar, då det ofta är det som elever i grunskolans senare år undervisas i. LÄS MER