Sökning: "Fallout 3"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Fallout 3.

  1. 1. BIOSHOCK INFINITE OCH ANVÄNDNINGEN AV DIEGETISK POPULÄRMUSIK : En studie om populärmusikens narrativa potential i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Olsson; [2023]
    Nyckelord :spelmusik; populärmusik; diegetisk musik; bioshock; narrativ;

    Sammanfattning : 2011 genomförde William Gibbons en analys av spelet Bioshock. I denna analys menar Gibbons att spelet har diegetisk populärmusik som spelar en unik narrativ roll. Bioshock Infinite är ett nytt spel i Bioshock-serien som kom ut efter Gibbons analys. En problemformulering formulerades i denna undersökning. LÄS MER

  2. 2. Influence of climate change on Organism Abundance in the Kiruna Region, Northern Sweden: Insights from-long term high-quality DNA sequencing

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

    Författare :Anton Sandström; [2023]
    Nyckelord :Climate change; ecology; microorganisms; DNA-sequencing;

    Sammanfattning : This study investigates if the area around Kiruna, Northern Sweden has experienced large shifts in weather conditions and whether these have affected organism abundances. With a significant increase in global temperature and an increase in average temperature of 1. LÄS MER

  3. 3. WHY DO WE GAME? A Socio-Anthropological Analysis of Fallout 3 and the Role of Role-Playing Video Games in Society

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Mikael Sewerin; [2016-09-07]
    Nyckelord :engelska; Fallout 3; Anthony Giddens; Sociology; Social anthropology; Role-playing games; Enjoyability; Addiction; Escapism; Popular culture; Critical cultural studies;

    Sammanfattning : In this essay, the overt ideological message and the internal system for structuring gameplay in Fallout 3 (2008) have been analyzed from a socio-anthropological perspective developed by sociologist Anthony Giddens. The analysis concludes that the enjoyability of digital RPGs derives in part from the way their gameplay provides escapism from modern society’s socially alienating qualities, and indulgence in its socioeconomic motivational basis. LÄS MER

  4. 4. What the end reveals : myths in post-­‐apocalyptic videogames

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Karin Ryding; [2016]
    Nyckelord :Apocalypse; videogames; myths; abjection; violence; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : The focus of this thesis is the myths and ideologies inscribed into the aesthetics, narratives and gameplay of post-apocalyptic videogames. The aim is to discuss how the conditions and conventions of the game medium shape what is presented to us as a modern, secular form of apocalypticism. LÄS MER

  5. 5. Karaktärisering av arsenikförorening i matjordsprofiler kring Klippans Läderfabrik

    Master-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionen

    Författare :Josefin Andersson; [2012]
    Nyckelord :contaminated soil; XRF. Arsenic; Klippans Läderfabrik; förorenad jord; Arsenik; adsorption; Klippan Leather Factory; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : I samband med undersökningar av föroreningarna vid den nedlagda Klippans Läderfabrik AB, påträffades förhöjda arsenikhalter i intilliggande villaområde. Ursprunget tros vara en brand i läderfabriken 1917, då en rökplym sträckte sig in över villaområdet och deponerade arsenikhaltigt stoft. LÄS MER