Sökning: "Falsk Marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Falsk Marknadsföring.

  1. 1. Den ”gröna” ambitionen : en granskning av hur greenwashing yttrar sig inom fysisk planering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Moa Johansson; [2023]
    Nyckelord :hållbarhet; stadsplanering; marknadsföring; landskapsarkitektur; Hammarby Sjöstad; Västra Hamnen;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur greenwashing yttrar sig inom den fysiska planeringen, med syfte att synliggöra problemet och på detta sätt förebygga att framtida misstag sker. Till en början undersöks ämnet övergripande och senare analyseras planeringsprocessen och resultatet av två olika stadsbyggnadsprojekt, Hammarby Sjöstad i Stockholm och Västra Hamnen i Malmö. LÄS MER

  2. 2. Impact Investing: : Investerares lösning på hållbarhetskrisen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jonatan Hellman; Emil Nylander; [2022]
    Nyckelord :Impact Investing; Sustainable investing; II; Hållbara investeringar; Gröna investeringar; Hållbara fonder; Gröna fonder;

    Sammanfattning : I och med ökad takt av klimatförändringar, global fattigdom och stigande havsnivåer har intresset och vikten av att investera hållbart ökat markant den senaste tiden, både för de stora och små investerarna. Den snabba tillväxten av hållbara investeringar har lett till problem som falsk marknadsföring, greenwashing, olika typer av miljö- och ESG-hets samt uppenbarat en avsaknad av standardiserade regelverk för sådana typer av investeringar. LÄS MER

  3. 3. Technology and market screening for “green” disposable diapers

    Master-uppsats, KTH/Fiber- och polymerteknologi

    Författare :Carolina Nealis; [2021]
    Nyckelord :disposable diapers; nappies; green; eco; ecological; Engångsblöjor; miljövänliga; gröna; eco; ekologiska;

    Sammanfattning : Marknadens påstående om att ”använda så lite plast som möjligt” är vilseledande när 5 av 11 miljövänliga blöjmärken observerades innehålla 80-75% fossil baserad plast.  Detta demonstrerar att vilseledande marknadsföring är närvarande på marknaden av miljövänliga engångsblöjor. LÄS MER

  4. 4. Riskanalys: Faror och risker med p-piller bestående av Ethinylestradiol (EE2) och Estradiol (E2) i Helge å

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Carolina Grandin; [2016]
    Nyckelord :Risk; p-piller; EE2; E2; Helge å; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : During the 90’s intersex individuals was found among fish downstream sewage treatment plants, this was found to be due to estrogens in the water. Today we know that one of the largest contributors of the effects on fish is 17a-ethinylestradiol (EE2). LÄS MER

  5. 5. Hur kan företag med lågengagemangsprodukter gå tillväga för att uppnå emotionell och sann lojalitet gentemot kunderna? : En kvalitativ studie på SCAs produkter Edet papper och Libresse

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Linnéa Sundqvist; Susanna Hillborg; [2012]
    Nyckelord :lågengagemang; kundlojalitet; emotion; emotionell lojalitet; kundvärde; marknadsföring;

    Sammanfattning : In a competitive market as supermarkets, hundreds of the same products fight for attention in the shops. Every day thousands of targeted advertising messages is given to us. As a natural result of all this, power is transferred to consumers. LÄS MER