Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Krishantering inom familjeföretag : En kvalitativ studie om hur små familjeägda restauranger hanterat covid-19 krisen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vian Ishak; Fatma Zerom; [2023]
    Nyckelord :Crisis management; small business; family business; restaurant industry; covid-19; strategy; culture; management; entrepreneurial ecosystem; replacement planning; Krishantering; småföretag; familjeföretag; restaurangbranschen; covid-19; strategi; kultur; management; entreprenöriella ekosystem; ersättningsplanering;

    Sammanfattning : Background: A crisis can be defined as a circumstance or event that threatens a company's performance and indicates the need to take action within the company to prevent potential losses. Companies and industries are affected by crises in different ways, and the nature of the crisis can also affect performance. LÄS MER

  2. 2. Utdelningspolitiken bland svenska familjeägda företag : En kvantitativ studie om utdelnings utvecklingen hos svenska familjeägda företag under perioden 2010-2019

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Yoran Hambir; Abdinasir Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Utdelningspolitik; familjeföretag; utdelning; nettoresultat; utdelningsandel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka hur utdelningsnivån hos familjeägda företag i svenska börsmarknaden utvecklats under åren 2010-2019. Vidare observeras huruvida svenska familjeföretagens utdelningsandel förhåller sig gentemot Australien, Asiatiska- och Europeiska länderna. LÄS MER

  3. 3. Familjeägandets påverkan på impression management : En kvantitativ innehållsanalys av svenska börsnoterade företags VD-ord

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Patrik Vilks; Rebecca Ekstrand; [2022]
    Nyckelord :agency problems; CEO letter; content analysis; family ownership; Impression management; information asymmetry; narrative accounting; Pollyanna effect; Sweden; agentproblem; familjeägare; impression management; informationsasymmetri; innehållsanalys; narrativ redovisning; pollyannaeffekten; Sverige; VD-ord; ägarstruktur.;

    Sammanfattning : Texten i årsredovisningen är relativt oreglerad och utgör en möjlighet för företag att påverka investerarnas uppfattning om företaget genom ett narrativ som gynnar företagets mål och syften. Impression management och pollyannaeffekten används för att förklara varför företag tenderar att vara optimistiska kring sina prestationer och vill framställa sig på ett fördelaktigt sätt. LÄS MER

  4. 4. Ägarstrukturens roll i förhållandet mellan hållbarhetsarbetet och de finansiella prestationerna : En kvantitativ studie av familjeägda och icke-familjeägda företag

    Master-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Fredrik Grenerström; Viktor Waldén; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Det känslomässiga bandet - existerar det?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Hallgren; Oskar Widell; Linnéa Claesson; [2021]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Fem nyckelord: Familjeägda företag, underprissättning, IPO, svenska marknaden, ägarstruktur Syfte: Denna studie syftar till att undersöka om det förekommer en skillnad i underprissättning hos familjeägda och icke familjeägda företag på svenska marknaden. Metod: Kvantitativ studie för tidsperioden 2011–2020. LÄS MER