Sökning: "Familjeägda företag"

Visar resultat 26 - 30 av 31 uppsatser innehållade orden Familjeägda företag.

  1. 26. Resultatmanipulering : En jämförelse mellan olika ägarstrukturer

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elin Burman; Erik Westerlund; [2010]
    Nyckelord :earnings management; family owned; agency theory; discretionary accruals; ownership structure; Resultatmanipulering; ägarstruktur; agentteori; godtyckliga periodiseringar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra hur förekomsten av resultatmanipulering ser ut i företag med olika ägarstrukturer noterade på de svenska börslistorna under åren 2005-2008. Vi har valt att definiera tre grupper av företag: familjeägda företag, företag ägda av investmentbolag och övriga företag. LÄS MER

  2. 27. Skydd av ägarpositioner i familjeägda små och medelstora aktiebolag : Är skyddet tillräckligt starkt?

    Magister-uppsats, IHH, Rättsvetenskap

    Författare :Anette Lundberg; [2009]
    Nyckelord :Familjeägda små och medelstora aktiebolag; avyttringsbegränsningar; skydd mot oönskade förvärv;

    Sammanfattning : Det finns många små och medelstora familjeägda aktiebolag i Sverige och delägare i dessa företag har en stark anledning att skydda sina ägarpositioner i företaget mot oönskade förvärv från nya ägare. Familjemedlemmar har ofta investerat privat förmögenhet i företaget och både äger aktier och arbetar vanligen i företaget vilket innebär att dessa i högre grad än andra är beroende av dess resultat. LÄS MER

  3. 28. Att marknadsföra en Bed and Breakfastverksamhet - En kvalitativ studie av relationsmarknadsföring i familjeägda mikroföretag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Camilla Petersson; Åsa Jugård; Anna Hjelmberg; [2008]
    Nyckelord :relationsmarknadsföring; familjeföretag; mikroföretag; partnerskap; bed and breakfastverksamhet; den utökade marknadsföringsmixen; ryktesspridning; Tourism; Turism; Management of enterprises; Företagsledning; management; Market study; Marknadsanalys; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Sveriges mikroföretag står för en företagskategori som tidigare har fått mindre uppmärksamhet. Denna grupp av företag har speciella förutsättningar för marknadsföring, exempelvis tid och pengar, vilket kan begränsa deras möjligheter att nå ut till kunden. LÄS MER

  4. 29. Verksamhetsstyrning i familjeägda företag

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christina Lindahl; Sofia Andersson; [2007]
    Nyckelord :verksamhetsstyrning; familjeägda företag; balanserat styrkort; företagskultur; fallstudie; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka och analysera förutsättningarna för en användning av balanserat styrkort i medelstora familjeägda företag. Vi har valt en deduktiv ansats för vårt uppsatsskrivande. Vi kommer att utföra en fallstudie för att beskriva fallföretagets nuvarande situation. LÄS MER

  5. 30. Utbredning av språk- och kulturstrategier i exporterande företag – En kartläggning av sydsvenska SME:s

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Annie Hartwig; Clara Boethius; Anna Lindborg; [2006]
    Nyckelord :export; kulturstrategi; språkstrategi; språksvårigheter; kulturskillnader; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka förekomsten av kultur- och språkstrategier i små och medelstora, exporterande, sydsvenska företag. Med hjälp av en en kvantitativ enkätstudie har vi studerat förekomsten av kultur- och språkstrategier. LÄS MER