Sökning: "Familjeägda företag"
Visar resultat 26 - 30 av 31 uppsatser innehållade orden Familjeägda företag.
26. Resultatmanipulering : En jämförelse mellan olika ägarstrukturer
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra hur förekomsten av resultatmanipulering ser ut i företag med olika ägarstrukturer noterade på de svenska börslistorna under åren 2005-2008. Vi har valt att definiera tre grupper av företag: familjeägda företag, företag ägda av investmentbolag och övriga företag. LÄS MER
27. Skydd av ägarpositioner i familjeägda små och medelstora aktiebolag : Är skyddet tillräckligt starkt?
Magister-uppsats, IHH, RättsvetenskapSammanfattning : Det finns många små och medelstora familjeägda aktiebolag i Sverige och delägare i dessa företag har en stark anledning att skydda sina ägarpositioner i företaget mot oönskade förvärv från nya ägare. Familjemedlemmar har ofta investerat privat förmögenhet i företaget och både äger aktier och arbetar vanligen i företaget vilket innebär att dessa i högre grad än andra är beroende av dess resultat. LÄS MER
28. Att marknadsföra en Bed and Breakfastverksamhet - En kvalitativ studie av relationsmarknadsföring i familjeägda mikroföretag
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Problem: Sveriges mikroföretag står för en företagskategori som tidigare har fått mindre uppmärksamhet. Denna grupp av företag har speciella förutsättningar för marknadsföring, exempelvis tid och pengar, vilket kan begränsa deras möjligheter att nå ut till kunden. LÄS MER
29. Verksamhetsstyrning i familjeägda företag
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka och analysera förutsättningarna för en användning av balanserat styrkort i medelstora familjeägda företag. Vi har valt en deduktiv ansats för vårt uppsatsskrivande. Vi kommer att utföra en fallstudie för att beskriva fallföretagets nuvarande situation. LÄS MER
30. Utbredning av språk- och kulturstrategier i exporterande företag – En kartläggning av sydsvenska SME:s
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka förekomsten av kultur- och språkstrategier i små och medelstora, exporterande, sydsvenska företag. Med hjälp av en en kvantitativ enkätstudie har vi studerat förekomsten av kultur- och språkstrategier. LÄS MER