Sökning: "Familjelitteracitet"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Familjelitteracitet.
1. Litteracitetsutveckling genom sång : Musikaktiviteter på folkbibliotek ur ett familjelitteracitetsperspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis is to examine the library phenomenon singing with your baby as language and reading promotion by applying a family literacy perspective. The ambition is to explore the possibility that singing, through the support of a library activity, can help families develop their family literacy. LÄS MER
2. Att bokstarta : en studie av samverkan i läsfrämjande arbete för små barn
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : Bookstart is a reading promotion programme for small children aged 0-3. In this thesis we have examined how librarians work with this programme in Landskrona. The librarians are reaching out to preschools, open preschools and child health care centers to develop a long-term programme in collaboration with these institutions. LÄS MER
3. Alla familjers bibliotek? En fallstudie kring hur folkbiblioteken i Malmö stad görs tillgängliga för spädbarn med flerspråkiga familjer
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : The aim of this master thesis is to investigate how the public libraries in the city of Malmö in Sweden, work with and towards babies under the age of one and their parents, with a specific focus on multilingual families. We also aim to investigate the awareness amongst the librarians in their meeting with this group. LÄS MER
4. Läsandet och lärandet : en studie kring barns syn på barnlitteratur och litteraturens möjligheter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Detta examensarbete belyser vikten av att barn kommer i kontakt med val av böcker inom förskolan. Syftet med studien är att studera hur barn reflekterar kring böcker, vilka faktorer som påverkar deras bokval samt belysa om och hur läsaren och hemmets läsvanor påverkar barns sätt i att uttrycka sig kring böcker. LÄS MER