Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Barnsjuksköterskans erfarenhet av familjecentrerad vård i familjerum på neonatalavdelningen : En litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Familjecentrerad vård i familjerum blir allt vanligare på neonatalavdelningar i Sverige. Tidigare vårdades barn på neonatalavdelningar i öppen sal där flera nyfödda barn vårdades tillsammans. LÄS MER
2. Föräldrars upplevelse av att samvårda sitt barn på familjerum på neonatalvårdsavdelning : -En intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Samvård på familjerum, där föräldrar tar hand om sitt för tidigt födda barn på ett eget rum med stöd av sjuksköterskor, är en vårdform som blir allt vanligare i Sverige. Sjuksköterskor inom neonatalvården behöver ha kunskap om hur föräldrar upplever samvård på familjerum för att kunna anpassa vården och stärka dem i föräldrarollen. LÄS MER
3. Föräldrars upplevelse av att bo i familjerum på neonatalavdelning - en intervjustudie.
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Var tionde barn som föds i Sverige vårdas på en neonatalavdelning på grund av att det är fött förtidigt eller är sjukt vid födelsen. Vidare har barnen rätt till att ha en förälder eller annan närstående hos sig vilket ställer krav på sjukvården. LÄS MER
4. Realiteten som hinder för att uppleva visionen : -personalens upplevelser efter genomförd flytt till ny vårdbyggnad och införande av samvård på neonatalavdelning
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Barn som föds för tidigt mår i allmänhet bäst av att vårdas av sina föräldrar dygnet runt. Att övergå från öppna rum till familjerum innebär en omställning för personal. Det finns få svenska studier som belyser hur personalen upplever denna förändring. LÄS MER
5. Barns lek i förskolans "familjerum" ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER