Sökning: "Fanny Jonsson"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden Fanny Jonsson.

  1. 6. Den frivilliga personalomsättningenunder Covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om bakomliggande faktorersom påverkat anställda till att byta arbete

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Fanny Jonsson; Linda Brandel; [2022]
    Nyckelord :Frivillig personalomsättning; Missnöjesfaktorer; Motivationsfaktorer; Covid-19;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få en djupare förståelse för varför anställda frivilligt valt att avsluta sin anställning och påbörja en annan under covid-19 pandemin. Pandemin resulterade i flera rekommendationer, restriktioner och nedstängningar vilket bidrog till en helt ny vardag. LÄS MER

  2. 7. Nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling - allas ansvar, ingens ansvar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanne Ahlsén Mörlin; Fanny Jonsson; Shpend Rukiqi; [2021-04-14]
    Nyckelord :nyanlända elever; högstadiet; språkutvecklande arbetssätt; organisation; lärares uppfattningar; specialpedagogik; stödåtgärder;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har tagit emot ett stort antal nyanlända elever de senaste åren. Krav ställs på kommuner och skolan att skapa goda förutsättningar för de nyanlända elevernas utbildning. Forskning visar hur nära språk- och kunskapsutveckling hänger ihop (Gibbons, 2018; Cummins, 2017; Svensson, 2018). LÄS MER

  3. 8. ”Ni har ju faktiskt gettdem ett språk” : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar medalternativ och kompletterande kommunikation iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Lindqvist; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :AKK; Förskollärare; GAKK TAKK; kommunikation; GAKK;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskap om hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation i förskolans undervisning för att stödja alla barns utveckling. Utifrån studiens syfte formades tre frågeställningar för att undersöka hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation i undervisningen, vilka former av alternativ och kompletterande kommunikation de använder och hur de används, samt vilken kompetens de besitter och hur de har skaffat sig den kompetensen. LÄS MER

  4. 9. LES METHODES D’ENSEIGNEMENT DU VOCABULAIRE EN CLASSE DE FLE. Une étude sur les méthodes utilisées au lycée

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Fanny Jonsson; [2018-06-20]
    Nyckelord :franska; French; Teaching; vocabulary; methods; FLE; Enseignement; vocabulaire; méthodes; FLE; français;

    Sammanfattning : In this study we seek to examine the methods used in high school to teach vocabulary in French language classes. We want to compare our results with those obtained in a secondary school by Vinet (2011), therefore we are going to answer the following research questions: Are there any differences between the methods used in high school and the ones used in secondary school? If so, what do these differences consist of? According to research by Nation (2001), different aspects of what is involved in knowing a word have to be covered to be sure that the word is known by the learner. LÄS MER

  5. 10. Upplevelser av att vara närstående till en person med demens som får palliativ vård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Elin Jonsson; Fanny Söderlund; [2018]
    Nyckelord :dementia; relatives; palliative care; experience; demens; närstående; palliativ vård; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag drabbas cirka 25 000 personer av demens i Sverige varje år. Symtomen varierar beroende på vilken del av hjärnan som drabbats och beror på vilket typ av demenssjukdom personen har. LÄS MER