Sökning: "Fantasy"

Visar resultat 6 - 10 av 531 uppsatser innehållade ordet Fantasy.

  1. 6. The Collective Unconscious in Neil Gaiman's Fairy Tales : The Motif of the Triple Goddess through Symbols and the Manifestations of the Anima Archetype

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Yana Chyrko; [2024]
    Nyckelord :Neil Gaiman; Myth; Fairy Tale; Anima Archetype; Jungian Archetype; Archaic Symbol; Initiation; Collective Unconscious; Triple Goddess; Neil Gaiman; Myt; Saga; Anima Arketyp; Jungiansk Arketyp; Arkaisk Symbol; Initiation; Kollektiva Omedvetna; Tredelade Gudinnan; Symboler;

    Sammanfattning : Many recent studies confirm that the fantasy genre is based on ancient myths. Contemporary authors of fiction create new versions of myths, often using ancient “natural” and cultural symbols. Neil Gaiman is one of these tellers of modern myth. LÄS MER

  2. 7. An American story of hope : A narrative analysis on the role of hope within the Biden administration's biographical narrative after January 6th

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Sara Norbäck; [2024]
    Nyckelord :Hope; Narrative; Lacan; Esposito; Biden; United States of America; Fear; Anxiety; Ontological Security; Desire; Fantasy; Identity;

    Sammanfattning : This thesis explores the role of hope within the Biden administration’s biographical narrative during the year after the Capitol attack on January 6th. The thesis provides for both an exploration of the case and how hope within national identity representations can be analyzed, as well as the value of hope after a disruptive event with consequences for the nation’s self-understanding. LÄS MER

  3. 8. Fantasi och konstruktion i lärmiljön för en kreativ lek : Aktionsforkning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Sara Johansson; Wiklund Malin; [2024]
    Nyckelord :aktionsforskning; förskola; lek; fantasilek; konstruktionslek; lärmiljö; tredje pedagogen; transformering; metakommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett utvecklingsinriktat arbete som använder aktionsforkning som metod för att utveckla lärmijön i förskolan. Fantasilek och konstruktionslek hanteras ofta separat, men i vår studie avser vi i stället använda en kombination genom att fokusera på den tredje pedagogen, det vill säga lärmiljön. LÄS MER

  4. 9. Upplevelser av att ha en förälder med missbruksproblematik : En tematisk analys av självbiografier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Astrid Hansen; Agnes Åstrand; [2024]
    Nyckelord :missbruk; missbruksproblematik; barn; föräldrar; coping; självbiografier;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how the experiences of having one or more parents with substance abuse issues is presented in autobiographies written by children to individuals with substance abuse issues. Furthermore, the aim was to examine which coping strategies could be identified. LÄS MER

  5. 10. Fantasykaraktärer: är de mer normbrytande nu? : En komparativ karaktärsanalys av hur genusnormer porträtteras i barnböcker från två olika tider

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zilan Alagöz; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; läsförståelsestrategier; lärares arbete; enspråkiga elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att se hur barnbokskaraktärer porträtteras ur ett genusperspektiv och se om det skett en förändring över tid. I studien analyseras två böcker från olika tider, Ronja Rövardotter från 1981 och första delen ur Musse och Helium från 2018. LÄS MER