Sökning: "Fear appeal"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Fear appeal.

  1. 1. Uncanny Sound Design : How can voices in horror media be designed to sound uncanny, and are these effects perceived as being associated with fear?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Rasmus Wikström; [2023]
    Nyckelord :Uncanny Valley; Sound Design; Sound Engineering; Fear; Scary Games;

    Sammanfattning : Emotions of fear have long been the driving factor towards the appeal of the horror genre. Since beingpopularised in mothern years due to the ever growing development of technology, the Uncanny Valley hasfound its way into the horror genre. LÄS MER

  2. 2. "Skräckblandad förtjusning" : True crime:s påverkan på rädsla att utsättas för våldsbrott

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Vladyslava Nguen; Amra Balija; Alma Lindeberg; [2023]
    Nyckelord :Fear of crime; fear of victimization; true crime; violent crime; young women; Fear of crime; rädsla för brott; true crime; unga kvinnor; våldsbrott;

    Sammanfattning : Syftet med följande uppsats är att undersöka hur unga kvinnor resonerar kringvarför de konsumerar true crime samt på vilka sätt de beskriver att konsumtionenpåverkar deras rädsla att utsättas för våldsbrott. Uppsatsen syftar även till attundersöka hur unga kvinnor framställer kopplingen mellan kvinnorssocialiseringsprocess och deras rädsla att utsättas för våldsbrott, i relation tillderas konsumtion av true crime. LÄS MER

  3. 3. Det nya vita giftet : Ett för- och eftermätningsexperiment för att studera budskapsstrategiers effekt på attityder till vitt snus och intentioner att konsumera produkten

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ivar Eriksson; Josefine Leth-Helge; [2023]
    Nyckelord :risk communication; message appeal; fear appeal; social appeal; influencer; tobacco-free snus; riskkommunikation; budskapsstrategi; fear appeal; social appeal; influencer; vitt snus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur effektivt budskapsstrategier kan tillämpas i det moderna medielandskapets förutsättningar för att få människor att inte vilja konsumera hälsofarliga produkter. Ett för-och eftermätningsexperiment genomfördes för att testa effekterna av budskapsstrategierna fear appeal respektive social appeal med en influencer som avsändare, på deltagarnas attityder till vitt snus och (beroende på om de var aktiva konsumenter eller inte) intentioner att sluta konsumera vitt snus eller intentioner till att testa vitt snus. LÄS MER

  4. 4. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER

  5. 5. Rädsla som retorisk strategi : En kritisk multimodal analys som jämför WWF och Greenpeace miljökampanjbilder och desseffektivitet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linni Börjesson; Jessica Thunman; [2023]
    Nyckelord :Fear appeal; emotional appeal; visuell miljökommunikation; visuell retorik; EPPM; semiotiska resurser; WWF; Greenpeace;

    Sammanfattning : Climate change is one of the greatest challenges of modern times. Environmental organizations do their utmost to inform the public about environmental problems and to invite action to prevent them. To this direction, they run campaigns with posters that combine images and text and evoke emotions in the recipient about these issues. LÄS MER