Sökning: "Fem nyckelstrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Fem nyckelstrategier.

  1. 1. Formativ bedömning inom ämnet kemi : En intervjustudie med kemilärare i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fereshteh Soleimani; [2023]
    Nyckelord :Kemi; kemiundervisning; formativ bedömning; fem nyckelstrategier i formativ bedömning; lärarnas upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få djupare kunskap om hur lärare beskriver och resonerar kring sitt användande av formativ bedömning i kemiundervisningen på högstadiet. Utifrån denna bakgrund har ett problemområde formulerats och avgränsats i följande frågeställning: Hur beskriver och resonerar lärare kring sitt användande av formativ bedömning i kemiundervisningen? Denna kvalitativa studie genomfördes med intervjuer av sex lärare som alla undervisar i kemi för årskurs 7–9. LÄS MER

  2. 2. Den formativa bedömningens olika strategier och dess inverkan på elevers textarbete i svenskämnet i grundskolans senare år : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Skoglund; Karin Dimming Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning ●Feedback ●Självreglerat lärande ●Textarbete ●Undervisning ●Svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att öka kunskapen om den formativa bedömningens fem olika nyckelstrategier och hur dessa påverkar elevers arbete med texter i grundskolans senare år. De fem strategierna är transparanta mål, effektiva samtal, återkoppling, självreglerat lärande och kamratrespons. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning i matematikundervisning : Mellanstadielärares uppfattning av formativ bedömning i sin matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Emmy Mared; [2023]
    Nyckelord :feedback; fem nyckelstrategier; formativ bedömning; interaktion; matematik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka undervisande matematiklärares, på mellanstadiet, uppfattning om formativa bedömningsstrategier och vilka möjligheter och begränsningar som de medför. Metoden för detta var semistrukturerade intervjuer. Antal intevjuade lärare var sex stycken och samtliga undervisade matematik på mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i genetikundervisningen – En intervjustudie angående lärares erfarenheter och genomförande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Matilda Viksten; [2023]
    Nyckelord :Delge och klargöra lärandemål; Formativ återkoppling; Lärares arbetssätt; Nyckelstrategier; Skapa lärandemål; Svårigheter genetik;

    Sammanfattning : För att främja elevers lärande kan formativ bedömning användas. För att uppnå formativ bedömning har Dylan Wiliam skapat fem hjälpmedel, så kallade nyckelstrategier. Dessa kan vara till hjälp i moment som visats svåra, så som momentet genetik. LÄS MER

  5. 5. Lärares användning av formativ bedömning i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aliaa Kassem; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka hur bildlärare för årskurs 7-9 använder den formativa bedömningen för att främja och stödja elevers lärande och kunskapsutvecklingar och därmed få en ökad förståelse för lärarens arbete med formativ bedömning.  Den teoretiska grunden för studien utgörs av Wiliam (2013) samt Wiliam & Leahys (2015) fem nyckelstrategier för formativ bedömning. LÄS MER