Sökning: "Fenomenologisk människosyn"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Fenomenologisk människosyn.

  1. 1. ”Personligheten är ju ens instrument” En fenomenologisk studie kring hur några specialpedagoger upplever sin egen yrkesroll och dess betydelse i mötet med eleven.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Tyrenius; [2022-11-28]
    Nyckelord :livsvärld; människosyn; relationskompetens; specialpedagogik; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem specialpedagoger upplever sig själva i sin yrkes roll och som redskap i det didaktiska arbetet att möta elever i behov av stöd. Den metod och teoretiska ansats som använts för studien är kvalitativa livsvärldsintervjuer i enlighet med fenomenologisk teori. LÄS MER

  2. 2. Är det något du försöker säga?Förskollärarens uppfattning av sina kompetenser att möta nyanlända barn i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Emma Kanakis; Maria Svensson; [2016]
    Nyckelord :Förskollärare; förskoleklass; kompetens; kompetensutveckling; nyanlända barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att med fenomenologisk forskningsansats undersöka hur förskollärare uppfattar sina kompetenser att möta nyanlända barn i förskoleklass. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer vilket spelats in med diktafon, med åtta förskollärare, alla verksamma i förskoleklass. LÄS MER

  3. 3. Det dramapedagogiska Klavertrampet : två fokussamtal om dramapedagogisk grundsyn.

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Anna Berglund; Anna-Karin Kask; [2009]
    Nyckelord :Drama; dramapedagogik; tyst kunskap; dramapedagogisk grundsyn; dramapedagogiska misstag; fokussamtal; fenomenolog;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats är att belysa, beskriva och förstådramapedagogisk grundsyn, synligöra ett yrkeskunnande samt bidratill ett annat sätt att samtala och reflektera om/kring dramapedagogisk grundsyn. Metodenär fokussamtal med informanter bestående av yrkesverksamma dramapedagoger. LÄS MER

  4. 4. Könets betydelse i det psykoterapeutiska rummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :David Stenfelt; [2009]
    Nyckelord :kön; kvinnligt; manligt; förhållningssätt; förväntningar;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att beskriva några aspekter av könets betydelse i psykoterapi utifrån ett psykoterapeut och patientperspektiv. Sex djupintervjuer genomfördes och analyserades genom fenomenologisk metod. Urvalet bestod av fyra legitimerade psykoterapeuter och två patienter. LÄS MER