Sökning: "Fenomenologisk studie förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser innehållade orden Fenomenologisk studie förskolan.

  1. 1. “Det här är inte bara barnpassning” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om arbetet med digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Westerholm; Janina Flygare; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; undervisning; digital kompetens; förskola; samspel;

    Sammanfattning : Förskollärare ska sedan 1 juli 2019 arbeta med digitala verktyg enligt läroplanen. Tidigare forskningsresultat visar att förskollärare har olika uppfattningar kring de digitala verktygens betydelse för barns utveckling. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens kollegiala ledarskap : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevda erfarenheter av att leda det pedagogiska arbetet i arbetslaget

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Katrin; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den svenska förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal tillsammans i arbetslag. För att höja förskoleverksamhetens pedagogiska kvalitet genomfördes 2010 en reform som innebar en förändring av det gemensamma arbetslagsansvaret som rått i svensk förskola i över fyrtio år. LÄS MER

  3. 3. “att dansa som höstlöv i en skog jämfört med att göra det på en asfaltsplätt” : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av planerad undervisning utomhus och platsens betydelse  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Pettersson; Linda Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; konstruktion; planerad undervisning; platsens betydelse; undervisning utomhus;

    Sammanfattning : Denna studie har fokus på planerad undervisning utomhus i förskolan. Syftet med studien var även att synliggöra vilken betydelse platsen för en undervisningssituation tycks ha i förskollärares planering för undervisning utomhus. LÄS MER

  4. 4. "Jag blir mer och mer övertygad om att det är rätt att samverka!" : Förskollärares och socialtjänstanställdas beskrivningar av förebyggande samverkan i förskolepraktiken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mari Lindoffsson; Ann-Sofie Sund; [2023]
    Nyckelord :samverkan; socialtjänst; förskollärare; förebyggande; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och bidra med kunskap om förskollärares och socialtjänstanställdas beskrivningar av vilka förutsättningar som behövs för att samverka och vad förebyggande samverkan resulterar i. Många barn växer upp under otrygga förhållanden. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares erfarenheter av att introduceras i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar av sin första tid som nyexaminerade inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Eriksson; Anna Norlin; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskollärare; introduktion; kulturmönster; lärarutbildning; nyexaminerad;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nyexaminerade lärare upplever att de introduceras i yrket. Studien bygger på en kvalitativ fenomenologisk metod med tillämpad tematisk analys där semistrukturerade intervjuer används som datainsamlingsmetod. LÄS MER