Sökning: "Festmetoden"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Festmetoden.

  1. 1. Systembolaget som Sveriges föräldrauppfostrare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Natalie Björk; [2011]
    Nyckelord :Receptionsanalys Systembolaget Kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Systembolaget har producerat nio stycken reklamfilmer  där de vill uppmana föräldrar att de inte skall ge minderåriga tonåringar alkohol. Jag har valt att  göra en receptionsanalys på en av dessa reklamfilmer, ”Sanningen”. LÄS MER

  2. 2. Att tala om alkohol: statliga alkoholdiskurser då och nu : En komparativ semiologisk studie av två statliga alkoholkampanjer; Spola Kröken från 1971 och Festmetoden från 2005

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Josefin Lundin; [2011]
    Nyckelord :statlig hälsokommunikation; alkoholkommunikation; statlig alkoholdiskurs;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finner vi många budskap om en sundare livsstil och genom tiderna har även den svenska staten producerat hälsokampanjer för att påverka unga vuxnas syn på alkoholkonsumtion. Den centrala forskningsidén för min uppsats var att genom en semiotisk analys undersöka och jämföra två svenska hälsokampanjer producerade av statliga myndigheter som verkat för en sundare syn på alkohol. LÄS MER

  3. 3. Alkoholen: ett sätt att umgås - En uppsats om budskapsformulering i relation till studenters attityd gentemot alkohol

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jennie Isberg; Benjamin Ekman; [2011]
    Nyckelord :normer; attityder; alkohol; Hälsokommunikation; studenter; studentlivet; Lund; budskapsformulering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem och syfte: Hälsokommunikation som rör alkohol ställer höga krav på budskapsformulering. Anledningen är att man inom alkoholkampanjer så som Festmetoden och IQ har som mål att mottagarna ska dricka på ”rätt sätt” eller att de ska få en sundare inställning gentemot alkohol. LÄS MER

  4. 4. Festmetoden - att formulera budskap kring alkohol

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Vlad Tanase; Isabelle Jönsson; [2007]
    Nyckelord :Kommunikation; Hälsokommunikation; Hälsokampanj; Alkoholkampanj; Alkohol; Public relations; Health communication; Budskapsformulering; Planerad kommunikation; Strategisk kommunikation; PR; Message design; Health message; Hälsobudskap; Kampanjbudskap; Övertalning; Attitydförändring; Beteendeförändring; Festmetoden; Alkoholkommitén; Interaktivitet; Interaktiva medier; IKT; Interaktiv hälsokommunikation; Skrämselbudskap; Skrämselkampanj; Fear appeal; Social marknadsföring; Vi-känsla; Retorikanalys; Retorisk analys; Sociology; Sociologi; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Isabelle Jönsson, Vlad Tanase Titel: Festmetoden - Att formulera budskap kring alkohol. Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap, C-uppsat's Handledare: Ingrid Höjerback Examinator: Helena Sandberg År: VT 2007 Sammanfattning: Problem och syfte: I dagen's samhälle har hälsokommunikation kommit att bli ett stort ämne där man försöker få människor att ändra sina levnadsvanor inom olika områden så som bra kosthållning, träning och hälsa, rökning samt alkohol och droger. LÄS MER

  5. 5. Att sälja ett beteende : En undersökning av en social marknadsföringskampanj

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Malmsjö; Frida Karlsson; [2006]
    Nyckelord :Social marknadsföring; Kampanjplanering; Kommunikation; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Abstract Communication and information has become a large industry in today’s society. More and more organisations use these means as tools of influence. Non-profit organization’s campaigns, which aim to change a behavior, often have a political responsibility and it is therefore important that these are carefully planned and carried through. LÄS MER