Sökning: "Fiction"
Visar resultat 16 - 20 av 1621 uppsatser innehållade ordet Fiction.
16. Elevers upplevelse av inkludering i läsning av skönlitteratur.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Denna studie använder en kvantitativ forskningsmetod i mindre skala för att undersöka frågeställningen: "Upplever deltagarna på kollektiv nivå att de är inkluderade i svenskundervisningen när det gäller läsning av skönlitteratur; med fokus på deras intresse, individualitet och motivation?". Studien syftar inte till att undersöka till vilken grad eleverna har denna upplevelse utan fokuserar på om och vad de deltagande eleverna upplever. LÄS MER
17. The Fictional World of Ernest Hemingway’s The Old Man and The Sea: Emic and Etic Perspectives on its Worldbuilding
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionenSammanfattning : Reading is a past time activity that is popular all around the world. It is something thathelps us escape reality and put our focus elsewhere. When immersing yourself in afictional world, it can be intriguing to think of how it was created. LÄS MER
18. The Collective Unconscious in Neil Gaiman's Fairy Tales : The Motif of the Triple Goddess through Symbols and the Manifestations of the Anima Archetype
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Many recent studies confirm that the fantasy genre is based on ancient myths. Contemporary authors of fiction create new versions of myths, often using ancient “natural” and cultural symbols. Neil Gaiman is one of these tellers of modern myth. LÄS MER
19. Overpopulation and Authoritarian Regime : The Villains in an Anthropocene Era
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This essay explores the dynamic landscape of Anthropocene fiction, using novels such as John Lanchester’s The Wall and Sam J. Miller’s Blackfish City as lenses through which to explore the aftermath of climate change. LÄS MER
20. Att levandegöra det förflutna : En metastudie om skönlitteraturs effekt på elevers lärandeunder historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna systematiska kunskapsöversikt är att undersöka vilka konsekvenserna blir för elevers lärande när skönlitteratur implementeras i historieundervisningen. Anledningen till detta intresse för oss, är att vi upplever att historieämnet ofta skapar frustration hos elever som har svårt för att se det betydelsefulla i ämnet, och för lärare som har svårt att visa det betydelsefulla när elever saknar avgörande förförståelse. LÄS MER