Sökning: "Fiktivt företag"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden Fiktivt företag.

  1. 11. Ledarskapsutveckling ur ett medarbetarperspektiv : En kvalitativ fallstudie av tjänstemän på XY Energy Organization

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Schill; Julia Fridén; [2019]
    Nyckelord :ledarskapsutveckling; ledaregenskaper; organisationskultur; medarbetarperspektiv; medarbetarupplevelse;

    Sammanfattning : För att uppnå en hög prestation på företag satsas miljontals kronor på ledarskapsutveckling varje år. Det huvudsakliga syftet med dessa är att utveckla medarbetarna genom sina chefer. Trots detta glöms medarbetarperspektivet ofta bort när dessa insatser utvärderas. LÄS MER

  2. 12. Förmedling av kvalitet i redovisningslagstiftning : moralens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amanda Andersson; Anna Magnusson; [2019]
    Nyckelord :Hermeneutic; qualitative study; IFRS 16; qualitative characteristics; ethics accounting law; Hermeneutik; kvalitativ studie; IFRS 16; kvalitativa egenskaper; moral; redovisningslagstiftning;

    Sammanfattning : Kvalitet är i redovisningssammanhang ett komplext begrepp som är under ständig omvandling. Forskning kring begreppet syftar ofta till att kartlägga indikatorer som tillsammans ger en korrekt beskrivning av betydelsen av kvalitet. Forskare utgår från dessa indikatorer då de studerar redovisning med syfte att säga något om dess kvalitet. LÄS MER

  3. 13. Hållbarhetsmärkningar i klädbranschen - ett sätt att bygga varumärkeskapital?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Bjursåker; Gustav Johansson; Lovisa Walldén Persson; [2018]
    Nyckelord :Varumärkeskapital; Kundbaserat varumärkeskapital; Klädbranschen; Hållbarhetsmärkning; E-handel; Brand equity; Customer-based brand equity; Clothing industry; Sustainability label; E-commerce; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur en hållbarhetsmärkning av kläder i en e-handelskontext påverkar ett företags varumärkeskapital. Metod: Studien utgick från en kvantitativ ansats där tre av Aakers (1991) fem dimensioner av kundbaserat varumärkeskapital operationaliserades. LÄS MER

  4. 14. Undersökning av kostnader som uppstår vid tillverkning av flera produktvarianter : En studie utförd på Axis Communications

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

    Författare :Jesper Persson; Johanna Persson; [2017]
    Nyckelord :kostnader; produktvariant; variant; särkostnader; investeringskostnader; direkta särkostnader; indirekta särkostnader; tillverkning; EMS; Electronic Manufacturing Services; yield; kvalitet; lagerföringskostnader; kamera; Axis Communications; Axis; beräkningsmodell; fallstudier; fallstudie; fixtur- och verktygskostnad; ställkostnad; direkt material; time to market; kvalitetskostnad; flödeskedja; supply chain; tillverkning; CLC; Configuration Logistics Center;

    Sammanfattning : Dagens företag lägger ner allt mer tid och resurser på att utöka variantfloran i deras produktsortiment. Syftet är att nå ut till ett bredare segment av kunder samtidigt som företaget behåller en konkurrenskraftig position på marknaden. LÄS MER

  5. 15. Börsnotering på Nasdaq OMX Stockholm : Motiv, lagstiftning och noteringskrav

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Patrik Källsten; [2016]
    Nyckelord :börsnotering; börsintroduktion; noteringskrav; regelverk för emittenter; Nasdaq OMX Stockholm; IPO; värdepappersmarknaden;

    Sammanfattning : För bolag som är i behov av kapital är en vanlig väg att vända sig till aktiemarknaden. Genom att börsnotera bolaget på någon av de olika marknadsplatserna utökas möjligheterna till önskat kapital genom diverse investerare. LÄS MER