Sökning: "Filippa Norberg"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Filippa Norberg.

  1. 1. "Kvinnor, sluten er samman!" - Ideal gällande bildning, organisering och klass uttryckta för kvinnor i tidskriften Morgonbris åren 1904–1916

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Filippa Norberg; [2019]
    Nyckelord :ideal; class-consciousness; workers’ identity; workers’ education; self-education; social democracy; organization; workers’ movement; working class women; klassmedvetenhet; arbetaridentitet; bildning; socialdemokrati; organisering; arbetarrörelse; arbetarkvinnor; Languages and Literatures; Social Sciences; Cultural Sciences; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to discover how ideals about women’s workers’ identity regarding to bildning (workers’ education), class and organization are produced and constructed within the Swedish socialist journal Morgonbris (i.e. Morning Breeze) 1904–1916. LÄS MER

  2. 2. "Sann jämställdhet kan bara byggas på sanningens grund” : En diskursiv analys av begreppet jämställdism

    Kandidat-uppsats, Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

    Författare :Filippa Norberg; [2013]
    Nyckelord :Subjektsposition; diskurs; maskulinitet; perfomativitet; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är dels att undersöka om mediefenomenet Pär Ströms jämställdistiska diskurser går att förstå, genom att knyta an till maskulinitetskonstruktioner. Även hur dessa diskurser förhåller sig till könskategoriseringar och heteronormativitet. LÄS MER

  3. 3. Med eller utan logga? En undersökning om hur kvinnliga konsumenter påverkas av ett klädmärke.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Ester Fues; Emma Norberg; [2012]
    Nyckelord :saliens; produkt; Varumärke; logga logotyp; varumärkespersonlighet;

    Sammanfattning : I vårt vardagliga liv kommer vi i kontakt med en mängd olika varumärken. De finns runtomkring oss hela tiden, det kan vara läsken man dricker till lunch eller tröjan man har påsig.”Ett varumärke är en brokig samling av både medvetna och omedvetna tankar, känsloroch attityder kopplade till t.ex. LÄS MER