Sökning: "Filippa Sweden"
Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden Filippa Sweden.
1. SWEDISH MPS’ PERCEPTIONS OF THEIR ABILITY TO ACT ON CLIMATE CHANGE. An interview study of external efficacy, representation, and climate change
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : National politicians are appointed to govern, but the ability to do so is not clear-cut. Previous studies have overlooked politicians’ perceptions of this ability, called external efficacy. The purpose of this study is to explore how politicians perceive their external efficacy regarding climate change. LÄS MER
2. ATT STÅ I KÖ FÖR ATT RÖSTA En kvalitativ intervjustudie om köande väljares uppfattningar och tankegångar kring valköer i det svenska riksdagsvalet 2022
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : A new electoral law was implemented in the Swedish parliamentary election of 2022. The aim was to strengthen electoral secrecy and meant that the voters took their ballot papers one by one behind the voting booth. Accordingly, the Electoral Authority issued a warning that the law could cause voting queues. LÄS MER
3. Depositionens plats inom hyreslagstiftningen En komparativ studie av svensk och dansk reglering av hyresrättsliga depositioner som säkerhet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : This thesis examines and compares how Sweden and Denmark regulate rental security deposits as a safeguard against tenants’ neglect of their duty of care. Additionally, there is an assessment of whether there is reason to revise Sweden’s regulations considering Denmark’s approach. LÄS MER
4. Effekten av influencer-marketing : En kvantiativ studie som undersöker influencer-marketings roll kring Generation Z konsumentbeteende
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Eric Parsmo, Filippa Larsson & Wilma Forssander Titel: Effekten av influencer-marketing Handledare: Rana Mostaghel Nyckelord: Influencers, Influencer-marketing, Sociala medier, Generation Z, Förtroende, Klädbranschen, Impulsköp Frågeställningar: - Vilka faktorer inom influencer-marketing spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteende inom klädbranschen i Sverige? - Vilka faktorer spelar en roll för Generation Z tillit gentemot influencer-marketing? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambanden mellan utvalda variabler för att se vilka faktorer inom influencer-marketing som spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteendet inom klädbranschen i Sverige. Studien undersöker även tilliten mellan Generation Z och influencer-marketing. LÄS MER
5. Ett demokratiskt samtal i kris? : En jämförande studie av deliberativ kvalitet i riksdagen och på Twitter under Coronapandemin
Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This study sets out to compare the deliberative quality of two different forums of discussion, the Swedish parliament (the Riksdag) and the social media platform Twitter, during the covid- 19 pandemic. The study takes deliberative ideals as a theoretical starting point and asks how the deliberative quality of said forums differ. LÄS MER