Sökning: "Film värdegrund"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Film värdegrund.

  1. 1. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsfilm; värderingar; multimodalitet; modaliteter; filmbaserat lärmaterial; samhällsorienterande ämnen; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER

  2. 2. Film för konstens skull : kvantitativ och kvalitativ undersökning i Svenska Filminstitutets filmhandledningar i förhållande till svenskämnets filmkunskap

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johan Malmgren; [2021]
    Nyckelord :didaktisk teori; filmteori; vidgat textbegrepp; multimodalitet; literacy; filmhandledningar; Svenska filminstitutet; filmdidaktik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna studie avser studera de prioriteringar Svenska Filminstitutet framlägger i sitt handledningsmaterial för lärare och vad det betyder för filmens roll i svenskämnet och synen på film i skolan i helhet. Detta görs via två metoder där den första studerar ett stort urval av studiematerial och den andra gör närläsning på ett mindre urval. LÄS MER

  3. 3. Mediespecifika perspektiv på filmpedagogik : En undersökning av samtida filmhandledningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Annica Sjögren; [2020]
    Nyckelord :Filmpedagogik; Filmhandledning; Filmkunnighet; Mediespecifikt;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar ge perspektiv på filmpedagogiska ideal vid analys av film i skolan. Studienundersöker vilken roll filmens formalistiska berättarkomponenter kan få i filmpedagogiskaresurser riktade till skolverksamheten, genom att analysera samtida filmhandledningarproducerade av Svenska Filminstitutet. LÄS MER

  4. 4. In the end, the son suffers the sins of the father : En studie om köns- och genusperspektiv i film och dess applicering i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Måns Peltonen; [2020]
    Nyckelord :Diskursanalys; hermeneutik; värdegrund; läroplan; genusvetenskap; science-fiction; didaktik; svenskundervisning; narrativ; filmteori.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur science fiction skulle kunna användas i undervisning på gymnasiet i svenskämnet samt det mer övergripande värdegrundsarbetet. Frågorna som ställs är: Vilka teman kring genus och könsnormer tas upp i verken och vad är budskapet som presenteras? Hur kan innehållet i verken kopplas till läroplanen och implementeras i litteraturundervisningen i gymnasieskolan? För att genomföra undersökningen har jag använt mig främst av diskursanalys och hermeneutik och analyserat materialet med hjälp av filmteoretisk och genusvetenskaplig litteratur. LÄS MER

  5. 5. ”Alla är lika mycket värda!” : En kvalitativ studie om elevers perspektiv på jämställdhet samt erfarenheter av ojämställdhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Söderholm; [2019]
    Nyckelord :Social studies; teacher; gender equality; primary school; pupils’ perspective; gender; gender norms; gender patterns; fundamental values; Samhällskunskap; samhällskunskapslärare; jämställdhet; mellanstadiet; elevers perspektiv; genus; könsnormer; könsmönster; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en undersökning om hur elever i grundskolans årskurs 4 – 6 uppfattar jämställdhet och vilka erfarenheter eleverna har av jämställdhet respektive ojämställdhet. Jämställdhet diskuteras aktivt i samhället och berör alla människor, vuxna som barn. LÄS MER