Sökning: "Film- och litteraturturism"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Film- och litteraturturism.

  1. 1. Film- och litteraturturism i Sverige : En kvalitativ studie av Wallanderland i Ystad och Millenniumtrilogin i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Supavadee Disayabuttra; Mira Ottosson; [2020]
    Nyckelord :Film and literature tourism; Wallander; Millennium; netnography; place marketing; commodification; digital marketing; Film- och litteraturturism; Wallander; Millennium; netnografi; platsmarknadsföring; kommodifiering; digital marknadsföring;

    Sammanfattning : To travel in the footsteps of movies and books is something that attracts more and more tourists and the research in the field has often focused on the motivation of tourists when choosing a destination. This study instead focuses on how the businesses that organize the attractions work. LÄS MER

  2. 2. Cirkeln och Jordskott som platsmarknadsföring : Från berättelse till verklighet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Hanna Rohdin; Diana Ellmark; [2016]
    Nyckelord :Turism; Platsmarknadsföring; Film- och litteraturturism; Övernaturliga fenomen; Popkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att förstå hur man kan marknadsföra en destination med hjälp av film och litteratur inom en viss genre. I uppsatsen undersöks två fallstudier; Sala och Fagersta om hur de använder eller kan använda filmen Cirkeln samt serien Jordskotti deras platsmarknadsföring. LÄS MER

  3. 3. Film- och litteraturturism : - ett kvalitativt fall för Wallander

    Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Evelina Karlsson; Anneli Lindström; [2014]
    Nyckelord :Film literature tourism; location based tourism; Ystad; Wallander tourism; sacred meaning; fictional character in existing environments; Film- litteraturturism; location based tourism; Ystad; Wallander-turism; sakral betydelse; fiktiv karaktär i befintliga miljöer.;

    Sammanfattning : Ystad har under lång tid varit en populär turistdestination för svenska och utländska besökare. Staden med dess omnejd har genom den fina miljön och dess historiska byggnader goda förutsättningar att attrahera turister till regionen. LÄS MER