Sökning: "Finansiell marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Finansiell marknadsföring.

  1. 1. Hållbarhetsmått, hållbarhetsanseende och finansiell prestation- En jämförande studie av hur hållbarhetsmått och konsument-hållbarhetsanseende påverkar företags finansiella prestation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ella Martell; Isabella Träskman; Jessica Wigren; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhetsmått; hållbarhetsanseende; finansiell prestation; hållbar marknadsföring; informationsasymmetri. Sustainability measures; sustainability reputation; financial performance; sustainable marketing; information asymmetry.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Hållbarhetsmått, hållbarhetsanseende och finansiell prestation En jämförande studie av hur hållbarhetsmått och konsument-hållbarhetsanseende påverkar företags finansiella prestation Seminariedatum: 1 juni 2023 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ella Martell, Isabella Träskman och Jessica Wigren Handledare: Burak Tunca Nyckelord: Hållbarhetsmått, hållbarhetsanseende, finansiell prestation, hållbar marknadsföring, informationsasymmetri Forskningsfråga: Vad är relationen mellan företags prestation i hållbarhetsmått och deras finansiella prestation? Vad är relationen mellan företags hållbarhetsanseende hos konsumenter och deras finansiella prestation? Har företags hållbarhetsanseende hos konsumenter eller företags prestation i hållbarhetsmått starkast effekt på den finansiella prestationen? Syfte: Syftet med studien är att med utgångspunkt i relevant forskning och teori empiriskt testa hur hållbarhetsmått och hållbarhetsanseende påverkar den finansiella prestationen hos företag. Metod: En kvantitativ studie där sekundärdata har samlats in för att testa sambandet mellan hållbarhet och finansiell prestation, genom statistiska tester, regressionsanalys och korrelationsanalys. LÄS MER

  2. 2. Påverkas småsparare av socialt inflytande vid investeringsbeslut?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Eisner; Jonathan Krabbe; [2022-10-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Impact Investing: : Investerares lösning på hållbarhetskrisen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jonatan Hellman; Emil Nylander; [2022]
    Nyckelord :Impact Investing; Sustainable investing; II; Hållbara investeringar; Gröna investeringar; Hållbara fonder; Gröna fonder;

    Sammanfattning : I och med ökad takt av klimatförändringar, global fattigdom och stigande havsnivåer har intresset och vikten av att investera hållbart ökat markant den senaste tiden, både för de stora och små investerarna. Den snabba tillväxten av hållbara investeringar har lett till problem som falsk marknadsföring, greenwashing, olika typer av miljö- och ESG-hets samt uppenbarat en avsaknad av standardiserade regelverk för sådana typer av investeringar. LÄS MER

  4. 4. Lär dig mer och sökningarna blir fler : En studie om den finansiella kunskapens påverkan vid finansiell informationssökning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Tom Cevey; Emma Ojala Burman; [2020]
    Nyckelord :Financial information searching; subjective financial knowledge; financial purchasing behavior; Finansiell informationssökning; Subjektiv finansiell kunskap; Finansiellt köpbeteende;

    Sammanfattning : Köpprocessen vid köp av finansiella produkter skiljer sig mot andra typer av köp då det är mer komplext och kan kräva ett större engagemang från konsumenten. Tidigare studier visar att finansiell kunskap har en påverkan på involveringen vid finansiell informationssökning då konsumenter med låg kunskap tenderar att lämna över ansvaret till någon annan. LÄS MER

  5. 5. Osäkerhet eller optimism? En kvalitativ studie om hur entreprenörer förhåller sig till ny teknologi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Klara Sundberg; Jakob Örnmalm; [2019]
    Nyckelord :Entrepreneurship; Technological readiness; Technological acceptance; Uncertainty; Optimism; Decision making; Entreprenörskap; Teknologisk beredskap; Teknologisk acceptans; Osäkerhet; Optimism; Beslutsfattande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för hur entreprenörer förhåller sig till den osäkerhet som råder när beslut tas angående implementering av ny teknologi.   Metod: Då studiens syfte har varit att öka förståelsen för ämnet har semistrukturerade djupintervjuer använts som kvalitativ metod. LÄS MER