Sökning: "Fiolundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Fiolundervisning.

  1. 1. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i folkmusikfiol på högskolenivå : En handbok för min egen fiolundervisning

    L3-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för folkmusik

    Författare :Emma Reid; [2022]
    Nyckelord :fiolundervisning; folkmusikfiol; musikgestaltning; hållbarhet; stråkteknik; vänsterhandsteknik; övningsstrategier;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbete har jag utforskat och utvecklat ett eget läromedel för ämnet folkmusikfiol på högskolenivå. Jag har samlat kunskap om fiolmetodik genom olika tider och i olika genrer, för att sedan sammanställa verktyg som känns relevanta för min fiolundervisning inom folkmusik. LÄS MER

  3. 3. Hur man uppnår en motiverande fiolundervisning: En kvalitativ studie om elevers motivation och hur läraren kan påverka den

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Ericsson; [2021]
    Nyckelord :Motivation; Lustfyllt lärande; Fiol; Musikundervisning; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Joyful learning; Violin; Practice; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fiollärare jobbar för att motivera sina elever och vilka faktorer elever själva anser har betydelse för deras motivation vad gäller musicerande. Studien syftar också till att undersöka vilka egenskaper elever eftersöker hos en motiverande lärare. LÄS MER

  4. 4. Motivation i violinundervisningen. : En studie om hur violinlärare motiverar elever att öva.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Andrea Öman; [2019]
    Nyckelord :motivation; violin studying; music practice; self-determination theory; interviews; motivation; fiolundervisning; övning; self-determination theory; intervjuer;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka fiollärares upplevelse av fiolelevers motivation samt hur olika former av motivation determinerar motivation till att öva mer och att fortsätta spela. Detta görs med forskningsfrågorna: Hur upplever fiollärare att de befrämjar elevernas motivation att öva fiol? Hur anser fiollärare få sina elever motiverade att vilja fortsätta spela fiol? Studiens teoretiska utgångspunkt är Self determination theory och dess syn på motivation och övning. LÄS MER

  5. 5. ”Musikteori är viktigt, men i första hand är jag ju fiollärare” : En fenomenologisk intervjustudie om fiollärares förhållningssätt till musikteori i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Maja Björklin; [2018]
    Nyckelord :Music theory; violin; instrumental teaching; phenomenology; qualitative interviews; Musikteori; fiol; instrumentalundervisning; fenomenologi; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva tre fiollärares förhållningssätt till musikteori i undervisningen. Detta görs med forskningsfrågorna: Hur definierar fiollärarna begreppet musikteori? Vilka musikteoretiska element erfar fiollärarna att de integrerar i undervisningen?Hur erfar lärarna att de arbetar med musikteori i fiolundervisningen?och Vilka svårigheter förknippar lärarna med fenomenet musikteori i fiolundervisning? Studiens kunskapsteoretiska utgångspunkt är interpretativism och den vetenskapsfilosofiska utgångspunkten fenomenologi. LÄS MER