Sökning: "Flärd"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Flärd.
1. Upplevelser av det moderna : Modernitet, identitetsformering och diskussionsövningar på Wiks folkhögskola 1926–1934
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the experience of modernity, and how it related to the process of establishing and determining one’s individual identity. By studying the protocols from discussion seminars on contemporary topics attended by students at Swedish folk high school Wiks folkhögskola in the 1920s and 1930s, the study explores how the students defined themselves in relation to societal changes as well as how they evaluated what they considered to be modern versus traditional. LÄS MER
2. Den mänskliga balansräkningen : En kvalitativ studie om tyst kunskap i managementkonsultbolag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Kunskap får en allt mer central roll i dagens ekonomier och vissa har gått så långt att kalla det kunskaps ekonomier. Den viktigaste tillgången är inte längre finansiellt kapital och företag måste handla därefter. Managementkonsulter har blivit en del av lösningen och fyller okunskapen i dessa företag. LÄS MER
3. ”En ung verkligen bättre herre aldrig är klädd på det viset” : Grilljannen som hot mot borgerliga manlighetsideal 1890–1900
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : This is a study about the “grilljanne”, a type of young dandy in fin-de-siècle Stockholm. The “grilljanne” was known for his odd, flamboyant sense of style, his constant economic troubles, and his disruptive behaviour in public. LÄS MER
4. Reklamens utformning och förändring under 2010-talet : En jämförelse mellan reklam riktad till män respektive kvinnor
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med det här arbetet är att ta reda på hur reklamannonser riktade till män respektive kvinnor är utformade idag och om det har skett någon märkbar förändring av utformandet av dessa under 2010-talet. För att kunna ta reda på detta analyserar jag fyra annonser riktade till män (två från 2011, två från 2019) och fyra annonser riktade till kvinnor (två från 2011, två från 2019), hämtade ur Café respektive Elle. LÄS MER
5. Hållbart mode : Illusion eller framtida norm?
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Hållbart mode ansågs länge tråkigt och komplicerat, i rak motsats till modeveckornas flärd. Numera har begreppet blivit moderiktigt och spelar en central roll i det paradigmskifte modevärlden står inför tack vare ny teknik och digitala plattformer. LÄS MER