Sökning: "Flerspråkig fördelar och nackdelar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Flerspråkig fördelar och nackdelar.

  1. 1. Upplevelser av flerspråkighet : En jämförelse av en- och flerspråkiga ungdomars upplevelser av för- och nackdelar med flerspråkighet i inlärningen i skolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jennifer Berg Norqvist; [2020]
    Nyckelord :Upplevelse; fenomenografi; flerspråkighet; flerspråkiga; enspråkiga; inlärning; kognitiva effekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka upplevelser av flerspråkighet i inlärningen i skolan där en jämförelse görs mellan en- och flerspråkiga ungdomars upplevelser av för- och nackdelar. Fokus ligger på de flerspråkiga ungdomarnas upplevelser och vad upplevelserna beror på. LÄS MER

  2. 2. Hur sjuksköterskan kan överkomma språkbarriärer : Litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Deka Ismail; Lamya Muhsin; [2017]
    Nyckelord :patient; tolk; sjuksköterska; kommunikation; språkbarriärer; flerspråkig personal;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt samhälle med flera olika etniska grupper. I sjukvården möter sjuksköterskor patienter med olika bakgrunder och som talar andra språk. För att kunna erbjuda vård som har fokus på patienten behöver sjuksköterskan etablera en dialog med patienten. LÄS MER

  3. 3. Erfarenheter av och tankar om att vara flerspråkig - reflektioner av åtta gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Majvor Wihman; [2012-07-09]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; flerspråkighet; elevreflektioner;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en undersökning av åtta elevers erfarenheter och tankar om att vara flerspråkig. Syftet var att ta reda på hur ett antal flerspråkiga personer själva upplevde sin situation, för att på så sätt öka kunskapen och förståelsen om flerspråkighet och därmed minska missförstånd. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : En studie om några förskollärares uppfattningar angående samarbetet med föräldrarna, modersmålets betydelse och arbetet med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emma Oskarsson; Evelina Oskarsson; [2011]
    Nyckelord :Second Language; learning; preschool-education; flerspråkighet; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I bakgrunden berör vi det sociokulturella perspektivet där Vygotskij och Säljö beskriver samspelets betydelse med omgivningen för barnets språkutveckling. Därefter belyser vi språkliga definitioner som följs av förskollärarnas samverkan med föräldrarna för att avslutningsvis ta upp förskolans roll för att stimulera barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Professionell tolk- ett verktyg i omvårdnaden av patienter som inte behärksar det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Hanna Landén; Åsa Palm; [2008]
    Nyckelord :intervju; omvårdnad; patienter; professionell tolk; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur sjuksköterskor använder professionell tolk som verktyg i omvårdnaden av patienter som inte behärskar det svenska språket samt hur kommunikationen möjliggörs då professionell tolk inte anlitas. Leiningers teori om transkulturell omvårdnad användes som teoretisk referensram i studien. LÄS MER