Sökning: "Flerspråkig möjligheter"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden Flerspråkig möjligheter.

  1. 21. Tjugofyra är lika med fyra tjugo : En kvalitativ studie om matematik-och språklärares uppfattningar om matematikundervisning på ett främmande språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Heba Dhia Peter; [2020]
    Nyckelord :CLIL; language acquisition; Multilingual; mathematics; Scaffolding; CLIL; Flerspråkighet; Matematik; Scaffolding; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att beskriva uppfattningarna hos fyra gymnasielärare avseende undervisning i matematik på för ett eleverna annat språk än deras modersmål. Denna kvalitativa studie har genomförts med fyra semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod, två intervjuer med matematiklärare, en intervju med en språklärare och en intervju med en språk- och matematiklärare. LÄS MER

  2. 22. Kan man lära ut ett språk till ett barn - utan att själv kunna språket? : En studie om arbete med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Holmquist; Emilia Wejlemark; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; språkutveckling; förskola; sociokulturellt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : Flerspråkiga barn utgör en växande andel av barnen i förskolan idag. Styrdokumenten, både skollag och läroplan, är tydliga med förskollärares uppdrag att främja språkutvecklingen av flerspråkiga barns modersmål, detta samtidigt som huvudmän inte alltid tillhandahåller modersmålsstöd. LÄS MER

  3. 23. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt angående flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hanna Lindberg; Annie Medberg-Kenttälä; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Pedagogers förhållningssätt; Förskola; Språkutveckling.;

    Sammanfattning : Denna studie synliggör pedagogers förhållningssätt gentemot flerspråkighet i förskolan och hur pedagoger arbetar med flerspråkig språkutveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med tillhörande centrala begrepp. LÄS MER

  4. 24. "Vi har inte samma språk men vi kan förstå varandra i alla fall" : En intervjustudie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med icke-verbal kommunikation i flerspråkiga förskolor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Emma Norman; Malin Servin; [2019]
    Nyckelord :icke-verbal kommunikation; flerspråkighet; förskola; enspråksnorm; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Den ökade internaliseringen som lyfts i läroplanen för förskolan innebär att förskolan är en arena där många olika kulturer möts. Denna mångfald ställer höga krav på de som är verksamma inom förskolan. Statistik från 2017 visar att 5% av alla barn som vistas i förskolan är nyinvandrade. LÄS MER

  5. 25. Förskollärares möjligheter och hinder till att utveckla barns flerspråkighet i förskolan : Förskollärares uppfattningar om barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sara Melzén; [2019]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; modersmål; föräldrars delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och hinder som förskollärare uppfattar till en flerspråkig utveckling hos barnen på förskolan, samt vilka förutsättningar förskollärare har önskemål om för att verksamheten ska kunna utvecklas i detta avseende. Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer av utbildade förskollärare på fyra olika förskolor. LÄS MER