Sökning: "Flerspråkig och tvåspråkig pedagogik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Flerspråkig och tvåspråkig pedagogik.

  1. 1. "Sätt då två som pratar swahili bredvid varann - varför inte"- En studie om användning av och attityder till translanguaging i två tvåspråkiga klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Pilvinen; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Translanguaging; Klassrumsobservationer; Intervjuer; Åk 4 och 5; Attityder; Flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats bygger på två teman; det ena temat är flerspråkighet med fokus på translanguaging (att använda flera språk i undervisningen) och det andra temat är kopplat till specialpedagogik där flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter står i fokus. Studiens övergripande syfte är att undersöka om principerna om social rättvisa samt social praktik tillämpas i två olika klassrum inom ramen för tvåspråkig undervisning, samt undersöka om lärare anser translanguaging vara en behjälplig metod för flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete med flerspråkiga barn : En observationsstudie i första klass

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Johanna Ramberg; Carin Bergquist; [2013]
    Nyckelord :flerspråkig; tvåspråkig; lågstadium; pedagog; lärare;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket (2008) har ungefär en femtedel av eleverna i svenska grundskolor inte svenska som förstaspråk. Flerspråkiga barn eller barn med små eller inga svenskkunskaper är därför ingen undantagsföreteelse i dag utan tvärtom något som allt fler lärare i allt större utsträckning kan förväntas komma i kontakt med. LÄS MER

  3. 3. Språket eller språkens betydelse – En kvalitativ undersökning av pedagoger och föräldrar i två flerspråkiga förskolor

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karin Olsson; Lena Larsson; [2011]
    Nyckelord :Flerspråkig och tvåspråkig pedagogik; förskola; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet och frågeställningarna med detta examensarbete var att undersöka varför föräldrar väljer att placerasitt barn på en flerspråkig förskola samt varför pedagoger väljer att arbeta på en flerspråkig förskola. Vi villgenom studien lyfta deras tankar för att få en djupare förståelse inför bemötandet med den mångkulturellaförskolan. LÄS MER