Sökning: "Flerspråkiga föräldrar och tecken"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Flerspråkiga föräldrar och tecken.

  1. 1. "Det fanns mer på väggarna förut, men det har blivit mer levande i arbetet nu" : En kvalitativ intervjustudie om hur pedagoger i förskolan arbetar för att stödja och stimulera flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Kaijser; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; interkulturalitet; multimodalitet; språkstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare kan arbeta språkstödjande för barn med annat modersmål än svenska. Utifrån syftet har dessa frågeställningar ställts: “Hur kan förskollärare arbeta för att synliggöra och stödja barns olika modersmål i förskolan?” och “Vilka metoder och material kan förskollärare använda för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling i svenska? Den teoretiska ramen för studien utgörs av det interkulturella förhållningssättet, stöttat lärande (scaffold) och det socialsemiotiska multimodala perspektivet. LÄS MER

  2. 2. "Man måste beställa tolk..." : Om vad som är motiverande för föräldrar med utländsk bakgrund för att delta i teckenspråksutbildning.

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Luz Solano; [2011]
    Nyckelord :Föräldrar med utländsbakgrund; TSP teckenspråk ; TAKK tecken som AKK ; Flerspråkiga föräldrar och tecken; TUFF-utbildning och föräldrar med annan språklig och kulturell bakgrund.;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte vad 17 föräldrar som deltog i TUFF-utbildning (teckenspråks- utbildning för föräldrar) ansåg vara viktigt/motiverande för att delta i teckenspråksutbildning. Forskningsansatsen som ramar in undersökningen är aktionsforskning och undersökningens design är en mixad metodstudie där mätinstrumenten är enkät, intervju med hjälp av intervjuguide och utvärderingsblankett. LÄS MER

  3. 3. Attitydskillnader hos en grupp en- och flerspråkiga föräldrar till barn i behov av TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Caroline Sundberg; [2010]
    Nyckelord :TAKK; flerspråkighet; attitydskillnader; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Forskning visar på att man inom olika kulturer har olika vägar för att lära barn prata och kommunicera – så kallad språklig socialisation (Salameh, 2010). Detta gör att det man ser som riktigt och rätt i en kultur inte alltid stämmer överrens med vad man anser i en annan. LÄS MER