Sökning: "Flerspråkiga i fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Flerspråkiga i fritidshem.

  1. 1. iPads på fritids?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Tuddén; Viktor Runnby; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; digitala verktyg; språkutveckling; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Utveckling av språkliga uttrycksformer är något som har en viktig plats i fritidshemmets undervisning och behovet har ökat de senaste åren. Antalet flerspråkiga elever har även det ökat och fritidshemmen bör se till att deras behov av språkutveckling tillgodoses. LÄS MER

  2. 2. Mycket snack, lite verkstad? : En kvalitativ intervjustudie om fritidshemmets förutsättningar för språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Algotsson; Emelie Gustafsson; Lisa Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; fritidshem; fritidslärare; fritidspedagog; sociokulturell teori; proximal utvecklingszon; scaffolding; mediering;

    Sammanfattning : Språket beskrivs som en central förmåga för lärandet som sker i skolan och i fritidshemmet. Undervisningen i fritidshemmet utgår från styrdokument så som läroplanen och Skollagen, där det framgår att elever ska ges möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga. LÄS MER

  3. 3. Läsfrämjande arbete på fritidshemmet : En intervjustudie om hur lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lövgren Emma; Bergenhill Jennifer; [2023]
    Nyckelord :Lärare i fritidshem; fritidshem; läsfrämjande arbete; litteratur; läsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur sex lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet. Frågeställningarna som har utformats utifrån syftet och som använts i studien är; Bedriver lärarna i fritidshemmet ett läsfrämjande arbete och vad anser de att detta syftar till? Använder lärarna i fritidshemmet några strategier för ett läsfrämjande arbete och i så fall vilka? Anser lärarna i fritidshemmet att det finns utmaningar och möjligheter för att arbeta läsfrämjande i fritidshemmet och i så fall vilka är dessa? För att samla in data användes kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemmet som en plattform för ett interkulturellt förhållningssätt - En kvalitativ studie om hur personal i fritidshem talar om nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Danial Bin Ismail; Daniel Sahib; [2022-03-21]
    Nyckelord :transspråkande; interkulturellt; fritidshem; flerspråkighet; diskurs;

    Sammanfattning : Idag är det vanligt på fritidshemmen att det finns flera elever med ett annat modersmål än svenska. Vilket gör att det blir viktigt som personal att arbeta på ett sätt som möter elevernas behov och hjälper dem att få utrymme för sin identitet. LÄS MER

  5. 5. Språket från det sociala till det individuella : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt på två olika fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning; Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Wieszkos Stina; Filippa Ridderström; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; lärare i fritidshem; elever; barn; språkutvecklande arbetssätt; språksvårigheter; flerspråkig; språk; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Språket är en viktig pusselbit för att eleverna ska utvecklas både socialt och ämnesmässigt. ”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära” (Skolverket, 2011, s. 1). Språket är en del av individens identitet och bör därför uppmärksammas i högre grad i fritidshemmets verksamhet. LÄS MER